Banyak salah faham mengenai status Islam itu sendiri. Al-Quran memberi pedoman, “Innaddeen ‘indallah hil Islam" - agama yang diredai ALLAH ialah agama Islam - bukan sekadar suatu sistem kepercayaan, tetapi cara hidup. Agama-agama lain ada sistem kepercayaan masing-masing tetapi tidak memiliki cara hidup.
Agama-agama lain memiliki etika dan nilai-nilai tertentu dalam bentuk falsafah dan kepercayaan. Dalam Islam sistem kepercayaan memberi asas aqidah dan ibadah supaya terbina iman dan takwa. Islam juga menentukan jalur syariah supaya amalan dan cara hidup terpandu dan terpedoman.
Islam amat memberi keutamaan kepada binaan akhlak. Ia adalah puncak kepada
binaan rijal atau manusia. Rasulullah SAW dihantar kepada manusia untuk
menyempurnakan akhlaknya. Al-Quran diturunkan kepada manusia kerana kaitannya
dengan binaan akhlak.
Saidatini Aishah bila ditanyakan oleh para sahabat mengenai akhlak
Rasulullah SAW menghubungkannya sebagai khuluq al-Quran atau akhlak al-Quran.
Rasulullah SAW tidak saja mendidik kita dengan asas aqidah dan rohaniah
yang tinggi tetapi melakukan manifestasi aqidah dan rohaniah supaya
produktiviti amal juga meningkat sama. Dakwah yang dilakukan, jihad yang
dikerjakan, sirah dan sunnah yang ditinggalkan adalah gambaran jelas mengenai
maksud Islam itu sendiri.
Konsep tauhidik itu sifatnya harus merentasi supaya ia dirasai dalam sistem
kepercayaan dan diamalkan dalam sistem ilmu dan amalan. Keindahan Islam tidak
hanya terlihat pada lafaz dan niat tetapi kehebatan Islam itu tercermin kepada
peribadi, watak dan amali.
Seorang Islam yang berilmu dan berketerampilan memiliki upaya untuk
menterjemahkan Islam dalam model dan sistem. Dengan semangat jihadnya yang
tinggi, ia mampu menterjemahkan Islam dalam praktis dan aplikasi serta memberi
manfaat kepada manusia.
Sebab itu umat Islam perlukan ilmu-ilmu yang berteraskan tasawwur Islami
yang sifatnya menyeluruh dan penguasaan ilmu berbanding yang bermanfaat
kemudian diolah dengan bijaksana supaya ia menjadi sebahagian daripada
rangkaian ilmu yang memberi manfaat.
Usaha integrasi dan Islamisasi ilmu amat penting dilakukan dalam sistem
keilmuan dan pendidikan kita supaya jenis sumber daya insan terbangun dengan
tasawwur atau pandangan semesta yang menyeluruh dan melihat ilmu dan pendidikan
itu dalam suatu kesatuan.
Kesatuan tasawwur yang berpaksikan tauhid mampu mencerna sistem ilmu dan
pendidikan sehingga ia menjadi wadah amat berkesan membangunkan rijal yang
akhirnya memiliki potensi untuk merealisasikan Islam sebagai suatu cara hidup.
Tamadun Islam yang terbangun pada zaman Abasiyyah, Andalusia, Uzbekistan,
Othmaniah memperlihatkan kehebatan integrasi ilmu berlaku dan menghasilkan
ulama serta ilmuwan yang tidak saja hebat dalam ilmu diniah atau agamanya
tetapi hebat dalam ilmu-ilmu Matematik, Sains, teknologi, astronomi, perubatan
dan lain-lain.
Oleh itu umat Islam tidak hanya sekadar nostalgik mengenai kecapaian silam,
tapi harus reflektif dengan jatuh bangun tamadun dan mengambil iktibar
daripadanya. Bersifat nostalgik semata-mata tidak memadai untuk membangkitkan
suatu kesedaran baru untuk merintis jalan ke arah tamadun baru yang Islami.
Ia harus mendorong ilmuwan terkini meneliti keperluan zaman dan cabaran
lingkungan. Ada asas-asas kukuh kecapaian silam dikaji dan diteliti dan
terdapat asas-asas kecapaian kini dikaji dan diteliti dengan kritis dan
kreatif.
Hasilnya, wujudkan simbiosis supaya berlaku sinergi akan sumber kekuatan
silam dan manfaat berbanding yang terdapat kini. Sinergi ini amat penting
dicari supaya olahan ilmu berada dalam kerangka tasawwur yang Islami atau tidak
bercanggah dengan maqasid syariah kita.
Justeru, menampilkan Islam melepasi
batasan ritual dan rohaniah adalah sesuatu yang amat dituntut. Ilmu mengurus
diri dan ilmu mengurus sistem harus berjalan seiring. Kekuatan akal, hati dan
jasad harus dibangunkan dengan ilmu mengurus diri seperti aqidah , ibadah,
syariah dan akhlak. ALLAH kurniakan sumber rahmah dan nikmah yang banyak
seperti hasil bumi yang kaya. Sekiranya ilmu mengurus sistem seperti sains dan
teknologi dikuasai, ia bakal melengkapi lagi binaan sistem ke arah sebuah
tamadun.
Oleh : Prof Dr. Sidek Baba
Oleh : Prof Dr. Sidek Baba