 Hassan al Banna (14 Oktober 1906 - 12 Februari, 
1949,  merupakan seorang mujadid dalam dunia islam, reformis sosial dan 
politik Mesir yang terkenal sebagai pengasas gerakan Jamiat al-Ikhwan 
al-Muslimun.
     Hassan al Banna (14 Oktober 1906 - 12 Februari, 
1949,  merupakan seorang mujadid dalam dunia islam, reformis sosial dan 
politik Mesir yang terkenal sebagai pengasas gerakan Jamiat al-Ikhwan 
al-Muslimun.
Hassan al Banna dilahirkan pada 14
 Oktober 1906 di desa al-Mahmudiyyah di daerah al-Bahriyyah, 
Iskandariah, Mesir (barat laut Kaherah). Beliau berasal dari sebuah 
perkampungan petani yang terkenal kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai 
Islam, serta keluarga ulama yang dihormati.
Bapanya, Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna, merupakan seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal, lulusan Universiti Al-Azhar, yang menulis dan menyumbang menulis kitab-kitab hadis dan fiqh perundangan Islam dan juga memiliki kedai membaiki jam dan menjual gramophone. Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna turut mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Qur'an dan hadis kepada penduduk tempatan, dan dia banyak dipengaruhi oleh fikrah serta cita-cita perjuangan Syeikh Muhammad Abduh dan Sayyid Jamaluddin al-Afghani.
Sungguhpun Syeikh Ahmad al-Banna dan isterinya memiliki sedikit harta, mereka bukannya orang yang kaya dan bertungkus lumus untuk mencari nafkah, terutama selepas berpindah ke Kaherah pada 1924; sebagaimana yang lain, mereka mendapati bahawa pendidikan Islam dan kealiman seseorang tidak lagi dihargai di ibu negara itu, dan hasilkerja tangan mereka tidak mampu menyaingi industri besar-besaran.
Ketika Hassan al-Banna berusia 
dua belas tahun, beliau menjadi pemimpin badan Latihan Akhlak dan Jemaah
 al-Suluka al-Akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada 
peringkat ini beliau telah menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan 
oleh sebuah pertubuhan sufi, al-Ikhwan al-Hasafiyyah, dan menjadi ahli 
penuh pada tahun 1922. Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan 
Ahmad al-Sakri yang kemudian memainkan peranan penting dalam penubuhan 
Ikhwan Muslimin.
Ketika berusia tiga belas tahun, Hassan al Banna menyertai tunjuk perasaan semasa revolusi 1919 menentang pemerintahan British.
Pada tahun 
1923, pada usia 16 tahun dia memasuki Dar al 'Ulum,(Universiti Kaherah) 
sekolah latihan guru di Kaherah. Kehidupan di ibu negara menawarkannya 
aktiviti yang lebih luas berbanding di kampung dan peluang bagi bertemu 
dengan pelajar Islam dan ulama  terkemuka (kebanyakannya dengan bantuan 
kenalan ayahnya), tetapi dia amat terganggu dengan kesan Kebaratan yang 
dilihatnya disana, terutamanya peningkatan arus sekular seperti 
parti-parti politik, kumpulan-kumpulan sasterawan dan 
pertubuhan-pertubuhan sosial sekular terdorong ke arah melemahkan 
pengaruh Islam dan meruntuhkan nilai akhlak muslim. 
Dia
 turut kecewa dengan apa yang dilihatnya sebagai kegagalan sarjana Islam
 di Universiti al-Azhar untuk menyuarakan bangkangan mereka dengan 
peningkatan liberalism, atheism dan pengaruh pendakwah Kristian yang 
dibawa oleh penjajah british laknatullahialaih.
Beliau
 kemudian menganggotai pertubuhan Jama'atul Makram al-Akhlaq 
al-Islamiyyah yang giat mengadakan ceramah-ceramah Islam. Melalui 
pertubuhan ini, Hasan al-Banna dan rakan-rakannya menjalankan dakwah ke 
serata pelosok tempat, di kedai-kedai kopi dan tempat-tempat perhimpunan
 orang ramai.
Pada peringkat inilah beliau bertemu dan mengadakan hubungan dengan tokoh-tokoh Islam terkenal seperti Muhibbuddin al-Khatib, Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain.
Di tahun akhirnya di Dar al-'Ulum, 
dia menulis bahawa dia bercadang menzuhudkan dirinya menjadi mursyid 
"penasihat dan guru" bagi golongan dewasa dan kanak-kanak, agar dapat 
mengajar mereka "matlamat agama dan sumber kegembiraan dan keriangan 
dalam kehidupan". Dia mendapat ijazah pada tahun 1927 dan diberikan 
jawatan sebagai guru bahasa Arab di sekolah rendah kebangsaan di 
Isma'iliyya, terletak di Zon Terusan Suez.
Al-Imam Hassan al-Banna kemudaiannya menubuhkan gerakan Ikhwan Muslimin di bandar Ismailiyyah pada Mac 1928. Ketika itu beliau berusia 23 tahun.
Di
 Ismailiyya, sebagai tambahan kepada kelas siangnya, dia melaksanakan 
matlamatnya memberi kelas malam bagi keluarga anak muridnya. Dia juga 
berceramah di masjid, malah dikedai kopi, yang masa itu masih baru dan 
dipertikaikan nilai moralnya. Pada awalnya, sesetengah pandangannya 
berkenaan perlaksanaan Islam yang mudah mendorong kepada tentangan hebat
 dengan elit keagamaan tempatan, dan dia mengamalkan polisi mengelakkan 
kontrovesi (khilafiyah).
Dia sedih dengan 
tanda-tanda jelas pengawalan ketenteraan dan ekonomi di Isma'iliyya: kem
 ketenteraan British, kemudahan awam dimiliki oleh kepentingan luar, dan
 tempat tinggal mewah milik pekerja Syarikat Terusan Suez, bersebelahan 
dengan rumah haram pekerja Mesir.
Setelah 
berkhidmat 19 tahun dalam bidang perguruan, beliau meletakkan jawatan 
pada tahun 1946 untuk menyusun kegiatan dakwah dengan berkesan dalam 
masyarakat di bandar itu. Pengalaman ahli jemaah yang dikumpulkan sekian
 lama menjadikan Ikhwan Muslimin sebuah gerakan yang berpengaruh.
Ternyata Hassan al-Banna adalah pemimpin yang bijak mengatur organisasi. Ikhwan Muslimin disusun dalam tiga peringkat iaitu, memperkenalkan Ikhwan (wadah memperjuangkan islam) dan menyebarkan dakwah asas melalui ceramah serta kegiatan kebajikan. Kemudian membentuk keperibadian anggota agar bersedia menjalani jihad seterusnya melaksanakan cita-cita perjuangan Islam dengan tegas. Ikhwan Muslimin berjaya menjadi sebuah gerakan yang menggegarkan Mesir terutama selepas perang dunia kedua apabila gerakan itu turut bertanding di dalam perebutan kuasa politik. Ikhwan Muslimin juga melahir pejuang di palestine bersama dengan Briged Izzudin Al-Qassam.
Pengaruh Ikhwan yang kian kuat amat 
dikhuatiri oleh kerajaan Mesir yang diketuai oleh al-Nukrasi Bassa dari 
parti al-Sa'di yang bertindak mengharamkan Ikhwan Muslimin pada 1948 
atas tuduhan merancang satu pemberontakan untuk menjatuhkan kerajaan. 
Sungguhpun begitu Hassan al-Banna tidak ditahan dan beliau cuba sedaya 
upaya menyelamatkan Ikhwan. Malangnya usaha beliau belum berhasil 
sehinggalah ditembak pada waktu Zohor 12 Februari 1949, ketika keluar 
dari bangunan Ikhwan Muslimin. Beliau menghembuskan nafas terakhir di 
hospital dan pembunuhan beliau didakwa dirancang oleh polis rahsia 
kerajaan berikutan diikuti  kematian perdana menteri yang dibunuh oleh 
seorang pelajar yang kecewa dengan pembubaran Ikhwan Muslimin.
Jenazah
 al-Imam Hassan Al-Banna telah dikebumikan dengan kawalan kereta-kereta 
kebal dan perisai. Orang ramai tidak dibenarkan menghadiri upacara 
pengebumiannya, yang hadir hanya keluarganya sendiri. 
Selepas kematian As-Syahid Hasan Al-Banna, perjuangan
 dan fikrahnya tidak terhapus, ia terus hidup. Suatu ketika ia menjadi 
gerakan bawah tanah. Pada 1980,Ikhwan Muslimin kembali di terima oleh 
orang Mesir dan kerajaan mesir serta telah juga menjadi sebuah parti 
politik. Fikrahnya juga telah tersebar keseluruh dunia islam, juga 
mempengaruhi dan disambung lagi oleh gerakan islam di malaysia.
‘Al-Ma’thurat’ Susunan Wirid,Zikir dan Surah-Surah Al-Quran Oleh Imam Hassan Al-Banna. Untuk dijadikan amalan.






 
 
 
 
 
 
 
