(Imam Ali dan 11 imam Syiah)
Sejarah dan Asal-Usul Islam Aliran Syi’ah
Menurut etimologi (lughah) Bahasa Arab,Syiah
(شيعة) bermaksud : Pengikut dan pembela seseorang.[1]
Adapun mengikut terminologi (istilah) syariat
Islam : Mereka yang berpendapat bahawa Saidina Ali bin Abi Thalib lebih berhak
untuk memegang tampuk pemerintahan dan lebih utama daripada sahabat-sahabat
lain.[2]
Asalnya, Syiah terpecah daripada Islam disebabkan persoalan Siasah (Politik). Begitulah juga dengan firqah Khawarij[3], namun ketika peristiwa kematian Sayyidina Hussin bin Ali di Karbala[4], pengaruh Syiah makin meluas lalu dikenali sebagai satu fahaman dan mazhab aqidah.
Oleh itu, pelbagai fahaman dan fatwa ganjil
daripada Syiah yang dikeluarkan sehingga membawa kepada percanggahan dalam
masalah aqidah (pegangan) dan pelbagai masalah fiqh.Asalnya mereka ingin
mempertahankan Ahli Bait Rasulullah s.a.w. namun semangat kecintaan tersebut
telah diseleweng oleh beberapa ideologi sesat yang telah dibawa masuk.
Antara pendapat ulama’ menyatakan, pengasas utama
Syiah adalah Abdullah bin Saba’[5] yang
berpura-pura menganut Islam semata-mata menjadi duri dalam daging umat
Islam.Ini disokong oleh kebanyakan ulama’ Sunni dan Syiah sendiri kerana antara
puak-puak Syiah ada yang dinisbahkan kepada namanya iaitu puak “al-Sabaiah”
(السبائية).
Satu peristiwa terjadi ketika Abdullah bin Saba’ pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi
Thalib :“Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan) , lalu diulang-ulang beberapa kali, maka
Saidina Ali berkata : Celakalah kamu (dengan perkataanmu itu), Saidina Ali
bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba’ berkata lagi :
Kamulah Allah !!! ”.[6]
Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali
telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba’iah
tersebut[7]. Syiah selepas zaman Saidina Ali berpecah kepada empat kumpulan
yang terbesar yang akan dinyatakan nanti.
Syiah pada zaman sekarang yang dianggap
benar-benar mu’tadil adalah Zaidiah[8].Adapun Imamiah Isna ‘Asyar, ulamak
khilaf. Kebanyakan daripada para syeikh Al-Azhar mengambil pendekatan yang
wasatiah (pertengahan) mengatakan mereka dikalangan mu’tadil (masih boleh
diajak berbincang dalam proses taqrib).
Antara ulama’ yang berpendapat sedemikian seperti
Syeikhul Azhar Mahmud Shaltut, Mufti Mesir Syeikh Nuruddin Ali Jumaat, Syeikh
‘Atiah Saqar, Syeikh Yusoff al-Qardhawi, Syeikh Ibrahim al-Bayumi dan
lain-lain.
Namun ada juga pendapat yang lebih keras
mengatakan Imamiah Isna ‘Asyar ini telah keluar daripada Islam kerana sampai
kelampauan mereka kepada sahabat-sahabat Nabi, berpegang kepada
pentahrifan(ditokok tambah) Quran, merendahkan martabat Rasul, menolak dan
tidak berhujjah dengan sebahagian besar hadith-hadith sahih melainkan yang
selari dengan aqidah mereka, mempercayai imam mereka maksum sebagaimana Rasulullah,
menyangka imam mereka belum wafat lalu diangkat oleh Tuhan dan akan diturunkan
sebagai Imam Mahdi kelak, imam mereka mengetahui perkara-perkara ghaib dan
lain-lain.
Pendapat kedua ini kebanyakannya dipegang oleh
ulama-ulama yang berfahaman Salafi antaranya Ibn Taimiyyah, ibn Qayyim
al-Jauzi, Abdullah bin Abd Wahab, Mufti Saudi Syeikh Muhammad bin Ibrahim,
Syeikh al-Bani dan lain-lain[9].
Namun secara konklusi apa yang pasti, sekiranya
kelampauan yang ditunjukkan oleh kelompok Syiah Imamiah tersebut tidak sampai
kepada had ghulah[10], maka mereka masih lagi dalam Islam namun dalam keadaan
fasiq dan ahli bidaah. Itupan sekiranya mereka tidak memusuhi Ahli Sunnah wal
Jamaah lebih daripada mereka memusuhi golongan kafir seperti Yahudi, Nasrani
dan selainnya.
Namun apa yang berlaku, kebencian yang amat
sangat ditunjukkan dikalangan mereka terhadap Sunni sehingga sanggup bersama
melakukan perkomplotan bersama kaum kuffar semata-mata menghancurkan golongan
Sunni.
Inilah yang dirakamkan kebimbangan dan penjelasan
oleh Syeikh Said Hawwa dalam buku kecilnya “al-Khomeinisma : Ganjil dari sudut
pegangan dan pendirian”.
Puak-puak Dalam Syiah [11]
1. Imamiah (الإمامية): Dikenali dengan Imamiah
kerana menjadikan persoalan Imamah (melantik dan beriman kepada mereka) sebagai
perkara Usul dalam agama yang wajib dipercayai. Ianya merupakan puak yang
paling utama dalam Syiah.
Dinamakan juga sebagai al-Rafidah (الرافضة)
kerana “ingkar dan menolak” kelayakan Abu Bakar, Umar dan Uthman sebagai
Khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.
Ianya dipanggil juga dengan nama Isna ‘Asyariah
(اثنى عشرية) kerana berpendapat bahawa 12 daripada imam-imam mereka maksum[12]
sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w. (dijaga daripada melakukan dosa, lalai, lupa,
tersalah dengan sengaja ataupun tidak sengaja).
12 imam mereka adalah sebagaimana berikut :
1. Ali bin Abi Thalib (al-Murtadha)
2. Hasan bin Ali (al-Mujtaba)
3. Husin bin Ali (al-Syahid)
4. Ali Zainal Abidin (al-Sajjad)
5. Muhammad (al-Baqir)
6. Ja’afar (al-Sadiq)
7. Musa (al-Kazim)
8. Ali (al-Redha)
9. Muhammad (al-Jawwad)
10. Ali (al-Hadi)
11. Hassan (al-Askari)
12. Muhammad (al-Mahdi al-Muntazor)[13]
2. Hasan bin Ali (al-Mujtaba)
3. Husin bin Ali (al-Syahid)
4. Ali Zainal Abidin (al-Sajjad)
5. Muhammad (al-Baqir)
6. Ja’afar (al-Sadiq)
7. Musa (al-Kazim)
8. Ali (al-Redha)
9. Muhammad (al-Jawwad)
10. Ali (al-Hadi)
11. Hassan (al-Askari)
12. Muhammad (al-Mahdi al-Muntazor)[13]
Syiah Imamiah ini terbahagi pula kepada 15
kelompok :
Muhammadiah, Baqiriah, Nawuusiah, Syumaitiah,
‘Ammariah, Ismailiah, Mubarakiah, Musawiah, Qat’iah, Isna ‘Asyariah, Hasyimiah,
Zurariah, Yunusiah, Syaithaniah, Kamiliah.
2. Zaidiah (الزيدية): Mereka adalah pengikut kepada Zaid bin Ali Zainal Abidin bin Husin bin Ali bin Abi Thalib[14]. Beliau terkesan dengan pemikiran Wasil bin Ata’ (pengasas fahaman Muktazilah) dan ulama’ mengklasifikasikan pengikut Zaidiah dalam golongan yang mu’tadil kerana yang paling hampir kepada Ahli Sunnah wal Jamaah, lebih-lebih lagi dalam persoalan ibadat.
Pendapatnya tidaklah sampai mendewa-dewakan Ali
dan mencerca sahabat-sahabat yang lain melainkan hanya mengatakan bahawa Ali
lebih layak memegang tampuk khilfah selepas kewafatan baginda Rasulullah s.a.w.
daripada Abu Bakar dan Umar.
Kebanyakan kelompok ini berada di Yaman. Syiah
Zaidiah terbahagi kepada 3 kelompok :
Jarudiah, Jaririah, Solihiah.
Jarudiah, Jaririah, Solihiah.
3. Kaisaniah (الكيسانية): Pengasasnya adalah
Mukhtar bin Ubai al-Thaqafi yang merupakan khadam kepada Muhammad bin Ali bin
Abu Thalib (anak Saidina Ali dengan isterinya Haulah dari bani Hanifah lalu
dikenali Muhammad al-Hanafiah sempena nama kabilah ibunya).
Adapun Kaisan merupakan khadam kepada Saidina Ali
bin Abi Thalib. Setelah kewafatan Ali, dia lalu menjadi khadam kepada Muhammad
al-Hanafiah. Dia bersungguh-sungguh mempertahankan Hasan dan Husin dalam
mendapatkan hak kekhalifahan.
Selepas kematian keduanya, mereka pula
mempertahankan hak terhadap Muhammad bin al-Hanafiah. Lalu ada dikalangan
mereka yang ghuluw (melampau) lalu menjadi buruan pemerintah ketika itu.
Terdapat 2 kelompok daripada Kaisaniah :
1. Yang mendakwa bahawa Muhammad al-hanafiah
masih belum mati kerana beliau menyelamatkan diri ke sebuah daerah Radhwa
(sebuah kawasan pergunungan) ketika diburu pemerintah kerana disebabkan oleh
pengikut-pengikutnya yang melampau. Beliau dipercayai masih lagi hidup dan
bersembunyi disana. Beliau akan keluar pada hari kiamat sebagai Imam Mahdi.
2. Mereka yang memperjuangkan hak kekhilafahan
Muhammad al-Hanafiah semasa beliau masih lagi hidup. Dan hak tersebut
berpindah-pindah kepada orang lain selepas kematiannya.
4. Ghulah (الغلاة) : Mereka yang melampaui had dalam persoalan aqidah. Bukan sahaja berpandangan bahawa Saidina Ali lebih mulia dan layak daripada sahabat-sahabat lain dalam persoalan Khilafah bahkan lebih agung daripada Rasulullahs.a.w.
Mereka juga berpendapat Rasulullah s.a.w. hamper
sama wajahnya dengan Ali, oleh sebab itu malaikat Jibril tersalah sampaikan
wahyu kepada Rasulullah sedangkan asalnya disampaikan kepada Saidina Ali. Ada
juga yang menyatakan Jibril sengaja melakukan sedemikian lalu mengkafirkan
Jibril.
Mereka percaya kepada konsep perpindahan ruh
(tanasukh al-arwah) dari satu jasad kepada jasad yang lain,apabila sesorang
melakukan kejahatan maka pada kebangkitan lain ruh mereka akan menjelma dalam
keadaan yang menghinakan, jika mereka melakukan kebaikan maka ruh tersebut akan
menjelma dalam keadaan yang mulia dan dihormati.
Kerana itulah golongan ini menyatakan bahawa Abu
Bakar dan Umar akan dibangkitkan pada dekatnya Kiamat dalam rupa keldai dan
baghal dan imam-imam mereka akan menjadi pengembala serta memukul-hinakan Abu
Bakar dan Umar ketika itu dalam keadaan keldai dan baghal.
Mereka sampai kepada batas ketaasuban dan
kelampauan sehingga mengatakan Saidina Ali bin Abi Thalib dan imam-imam mereka
sebagai Tuhan. Samada Tuhan hulul (menjelma masuk) dalam badan mereka atau
mereka bersifat dengan sifat-sifat ketuhanan.
Walaupun mereka mendakwa bahawa pegangan mereka
daripada agama Islam namun jumhur ulama’ berpendapat mereka telah terkeluar
daripada acuan Islam.
Syiah Ghulah ini terbahagi kepada Saba’iah,
Bayaniah, Mughiriah, Mansuriah, Ghurabiah, Khattabiah, Janahiah, Hululiah,
Syari’iah, Numairiah.
Fahaman Nusairiah (النصيرية)
Gerakan kebatinan [15]
Banyak daripada kumpulan dan agen parasit
daripada luar yang ingin merosakkan Islam. Mereka mula menyerang agama Islam
dengan mencipta beberapa ideologi berbentuk harakah batiniah (gerakan
kebatinan) lalu diserap masuk kedalam Islam dengan menjadikan cinta kepada Ahli
Bait Nabi sebagai hujjah mereka. Ada juga yang menjadikan persoalan falsafah,
ilmu kalam, tasawuf ,perbandingan agama dan kebebasan mutlak terhadap manusia
sebagai fokus utama dalam menyebarkan fahaman kebatinan ini.
Anak-anak aliran Syiah saat acara Asyura
Golongan ini digelarkan dengan nama al-Batiniah
(الباطنية) kerana mereka berkata :
“Syariat Allah itu ada lahir dan batinnya, begitu
juga dengan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi Muhammad”[16]
Mereka menggunakan kaedah takwil[17]sebagai
manhaj utama menyebarkan fahaman ini.
Sebagai contoh :
“Sesiapa yang mengetahui makna hakikat ibadah,
gugur fardu ibadah daripadanya”. Ini diambil daripada Firman Allahdalam Surah
al-Hijr, ayat 99 berbunyi :“Sembahlah Tuhanmu sehingga kamu yakin.”
Mereka bergerak samada dalam keadaan jelas atau
tersembunyi dalam mana-mana kelompok. Antara gerakan mereka yang dapat dikenal
pasti oleh para ulama iaitu gerakan Yazidiah, Qaramitah, Ismailiah, Druze,
Nusairiah, Hashsyasyin, Babiah, Baha’iah, Qadianiah, Hizbul Jumhuri, Ahbash,
Ansar, Khumainiah dan Harakah Amal.
Pengasas awalnya adalah Maimun bin al-Ahwazi[18],
Muhammad bin Hussin (al-Dandan)[19] bersama satu kumpulan yang dinamakan
al-Jarabijah[20] yang pernah berkumpul sekali dalam penjara di kawasan Iraq, lalu
bersepakat mengasaskan gerakan kebatinan. Selepas bebas daripada penjara,
mereka mula menyebarkan fahaman dan doktrin-doktrin tersebut yang diceduk
daripada Islam, Majusi, Yahudi, Nasrani, Mesir Kuno, Parsi, Yunani, Anamisma
dan Buddha.
Gerakan mereka ini terlebih bahaya daripada
Yahudi, Nasrani, Majusi dan Dahriah kerana mereka bergerak dengan menyalurkan
doktrin mereka secara halus dan dengan penggunaan nama Islam sebagai tipu
muslihat.
Modus operandi sebagaimana dinyatakan oleh Dr.
Anwar Hamid Isa ada beberapa peringkat dalam meniupkan ruh tipu daya mereka :
1. Al-Tafarras : Memerhati daripada jauh mangsa
yang sepatutnya
2. Al-Ta’nis : Mula berdamping dan tunjukkan keramahan untuk berkawan
3. Al-Tasykik : Timbulkan persoalan dan keraguan tentang Islam
4. Al-Ta’liq : Cuba memberi ulasan dan komentar yang salah tentang Islam
5. Al-Rabt : Akan sentiasa cuba berhubung dan menarik dengan lebih rapat
6. Al-Tadlis : Meresap-masukkan doktrin-doktrin pelik lalu menipu dan perdaya
7. Al-Ta’sis : Mula melakukan proses pembentukan menjadi ahli gerakan bersama
8. Al-Khulu’ wal Salakh: Memisah dan mencabut. Mula-mula menjauhkan umat Islam
daripada pengamalan spiritual mereka sehari-hari dan seterusnya kepada gugurnya keimanan kepada Allah.
2. Al-Ta’nis : Mula berdamping dan tunjukkan keramahan untuk berkawan
3. Al-Tasykik : Timbulkan persoalan dan keraguan tentang Islam
4. Al-Ta’liq : Cuba memberi ulasan dan komentar yang salah tentang Islam
5. Al-Rabt : Akan sentiasa cuba berhubung dan menarik dengan lebih rapat
6. Al-Tadlis : Meresap-masukkan doktrin-doktrin pelik lalu menipu dan perdaya
7. Al-Ta’sis : Mula melakukan proses pembentukan menjadi ahli gerakan bersama
8. Al-Khulu’ wal Salakh: Memisah dan mencabut. Mula-mula menjauhkan umat Islam
daripada pengamalan spiritual mereka sehari-hari dan seterusnya kepada gugurnya keimanan kepada Allah.
Salah satu daripada ideologi sesat yang dicipta
untuk memesongkan ajaran Islam yang tulen. Mereka adalah pengikut kepada
Muhammad bin Nusair al-Basri al-Namiri.[21]
Selepas kematian Hassan al-Askari, Muhammad bin Nusair menyatakan bahawa Hassan al-Askari ada menyembunyikan seorang anaknya (Muhammad al-Mahdi) didalam sebuah bilik bawah tanah.
Tujuannya adalah mendapatkan nama dengan mengutip zakat daripada orang ramai sebagai pengeluaran zakat untuk disalurkan kepada anak Hassan yang tersembunyi itu.
Dia menggunakan hujjah البابية dengan menggelarkan dirinya sebagai PINTU atau sebagai orang tengah untuk menyampaikan sesuatu pemberitaan dan menyampaikan sesuatu hajat yang diinginkan oleh masyarakat. Kerana hasratnya ingin menjadi penguasa dengan menggunakan Imam yang Ghaib tersebut, dia akhirnya menggelarkan dirinyasebagai Tuhan.
Kelompok ini juga dinamakan dengan Namiriah,
Alawiyun,Hattabun dan lain-lain. Tersebarnya Nusairiah hari ini disekitar
pinggir Syria, kepulauan
kecil, Lubnan, Iraq dan lain-lain.
Imam ibn Kathir penah menyatakan bahawa kelompok Nusairiah ini menganggap Saidina Ali sebagai Tuhan.Mereka juga mengkafirkan umat Islam keseluruhannya. Mereka telah meruntuhkan masjid-masjid lalu ditukar dan dibina kilang-kilang dan kedai penjualan arak.[22]
Imam ibn Kathir penah menyatakan bahawa kelompok Nusairiah ini menganggap Saidina Ali sebagai Tuhan.Mereka juga mengkafirkan umat Islam keseluruhannya. Mereka telah meruntuhkan masjid-masjid lalu ditukar dan dibina kilang-kilang dan kedai penjualan arak.[22]
Antara aqidah mereka adalah [23] :
1. Menganggap Saidina Ali sebagai Tuhan kerana
Allah taala telah hulul (menjelma masuk) ke dalam jasad Saidina Ali, bahkan
mereka juga beranggapan bahawa Ali sudah wujud sebelum bumi dan langit belum
dicipta.
2. Mereka berpegang dengan konsep ketuhanan
Trinity (3 dalam 1) sebagaimana Kristian. Kristian beranggapan adanya Tuhan
Bapa, Tuhan Anak, Ruhul Quds (Jibril).
Bagi Nusairiah, mereka beranggapan bahawa adanya
tiga gabungan daripada المعنى (Saidina Ali) sebagai Yang Paling Agung dan
Berkuasa, الإسم (Rasulullah s.a.w.) sebagai hijab Nurani dan الباب (Salman
al-Farisi) sebagai wasilah untuk menyampaikan kepada hijab Nurani.
3. Menganggap bahawa imam Hassan al-Askari sebagai Nabi yang diutuskan Tuhan. Bahkan mengetahui akan setiap perkara-perkara yang ghaib dan terzahir mukjizat disisinya[24].
Begitulah juga yang berlaku kepada Syeikh-syeikh
mereka yang Tuhan hanya khususkan kepada mereka dengan mengetahui setiap maksud
batin (tersirat) daripada al-Quran dan Hadith.
Mereka tidak memakai-guna ayat al-Quran secara
zahir dan mengubah makna tersebut kepada makna yang tidak layak untuk
ditakwilkan.
4. Berpegang dengan konsep Karma sebagaiman agama Buddha yang akan ada perpindahan ruh serta pembalasan amalan dimuka dunia. Ketika itu berpindahnya ruh kepada jasad-jasad manusia lain sebagai balasan baik ataupun buruk. Bahkan ada juga ruh yang berpindah ke jisim-jisim tumbuhan dan haiwan-haiwan.
5. Mengecam bagi sesiapa yang mencela dan menghina Abdul Rahman bin Maljam (pembunuh Saidina Ali) kerana beranggapan telah melakukan kebaikan. Mereka beanggapan, telah menjelma sepenuhnya ruh Allah daripada العالم اللاهوت (alam ketuhanan) kepada العالم الناسوت (alam manusia) untuk menyelesaikan fitnah yang berlaku dikalangan sahabat Nabi ketika itu.
6. Beriman bahawa Saidina Ali mencipta Rasulullah s.a.w. lalu Rasulullah mencipta Salman al-Farisi, lalu Salman mencipta 5 orang yang lain iaitu :
- al-Miqdad bin Aswad :
mengawasi dan menjadi Tuhan bagi manusia dalam mentadbir mereka
- Abu Dzar al-Ghifari :
menjadi pemantau peredaran falak, planet-planet dan bintang dilangit
- Abdullah bin Rawahah:
penjaga peredaran udara alam dan meniupkan ruh bagi manusia
- Uthman bin Maz’un:
mengawal situasi, perihal kelakuan dan sifat manusia
- Qinbar bin Kadan :
sebagai peniup ruh kehidupan kepada seluruh makhluk Tuhan
mengawasi dan menjadi Tuhan bagi manusia dalam mentadbir mereka
- Abu Dzar al-Ghifari :
menjadi pemantau peredaran falak, planet-planet dan bintang dilangit
- Abdullah bin Rawahah:
penjaga peredaran udara alam dan meniupkan ruh bagi manusia
- Uthman bin Maz’un:
mengawal situasi, perihal kelakuan dan sifat manusia
- Qinbar bin Kadan :
sebagai peniup ruh kehidupan kepada seluruh makhluk Tuhan
7. Beranggapan Saidina Ali tidak mati tetapi naik ke langit lalu bersemayam di bulan, matahari, awan dan lain-lain.Kerana itulah mereka menyembah benda-benda tersebut kerana Ali ada disana.
8. Tidak mengiktiraf pensyariatan Haji kerana pada pandangan mereka, menunaikan Haji ke Mekah merupakan perbuatan kufur dan melakukan penyembahan berhala (dinisbahkan kepada Kaabah).
9. Tidak solat Jumaat, tidak bersuci dengan wudhu’, mengangkat janabah (hadas besar) sebelum menunaikan solat lima waktu. Solat lima waktu mereka tidak perlu berwudu’ dan tidak ada sujud kerana ianya termasuk dalam rukun Rukuk dalam solat.Solat mereka berbeda dengan rakaat yang diamalkan oleh Sunni.
10. Tidak mengiktiraf pensyariatan zakat tetapi mereka mengeluarkan wang saku mereka (untuk menggantikan zakat) dengan memberi cukai kepada Syeikh-syeikh mereka.
11. Melakukan upacara-upacara kemenyan dan membakar wangi-wangian ketika melakukan upacara sebagaimana yang dilakukan Kristian dan Buddha.
12. Puasa hanyalah menahan diri daripada isteri-isteri mereka sepanjang bulan Ramadhan.
Begitula reality sebenar fahaman Nusairiah, sebuah gerakan kebatinan yang bergerak dalam denyut nadi umat untuk menghancurkannya secara tersembunyi.
Para ulama telah
bermuafakat, mereka yang menganut fahaman Nusairiah ini diharamkan berkahwin
dengannya, diharamkan makan sembelihannya, dilarang daripada mengkafan, solat
jenazah dan dilarang untuk dikebumikan bersama kubur-kubur orang Islam.
Namun apa yang kita dapati, apa yang berlaku di Syria sekarang,
tampuk kepimpinan negara dikuasai oleh puak Syiah al-Nusairiah ini. Walaupun
mereka mengkafirkan kelompok Syiah Imamiah Isna ‘Asyar namun kerajaan Iran (yang menganut fahama Syiah Imamiah Isna
‘Asyar) tetap menolong mereka dalam memerangi kelompok Ahli Sunnah wal Jamaah
di bumi Syria
yang mulia.
Mungkin disana kenyataan yang dikeluarkan oleh
Yusoff al-Qardhawi dan Syeikh Ali al-Sobuni serta para ulama’ yang anti-Asad
secara zahir berhujjahkan wajib menentang kezaliman yang dilakukan mereka,
namun tidak dinafikan bahawa kebarangkalian besar perkomplotan Iran membantu Syria dengan menghantar tenteranya
Hizbullah untuk melepaskan dendam kesumat mereka terhadap kelompok Sunni.
Inilah yang dibimbangkan oleh Syeikh Saied Hawwa
selama ini yang melihat sendiri pasca kebangkitan Islam di Iran secara
revolusioner ada agenda yang tersendiri. Bahkan beliau sendiri tidak
mengiktiraf bahawa kebangkitan yang berlaku di Iran adalah sebuah “kebangkitan
Islam” النهضة الإسلامية di akhir zaman.
Wallahu a’lam.
Sumbar Rujukkan
[1] Kamus Lisanul Arab karangan ibn Manzur
[2] Kitab al-Milal wal Nihal karangan Imam
al-Syahrastani : m/s 146
[3]Khawarij adalah firqah yang pertama keluar
daripada Islam pada tahun 36 Hijrah selepas peristiwa peperangan Siffin antara
Saidina Ali bin Abi Thalib dengan Saidina Mu’awiah.
[4]Peristiwa ini terjadi pada 10 Muharram 61
Hijrah di Karbala, Iraq. Setiap tahun mereka akan
mengadakan perayaan bagi memperingati kematiannya dengan memukul-mukul anggota tubuh
dengan benda tajam.
[5]Abdullah bin Saba’
adalah seorang Yahudi Yaman. Dikenali ketika itu dengan panggilan Ibn Sauda’.
[6] Kitab Mujmal ‘Aqaiedul Syiah karangan Syeikh
Mamduh al-Harabi : ms 12
[7] Kitab al-Farqu bainal Firaq karangan Syeikh
Abdul Qahir al-Baghdadi : m/s 25
[8]Disisi pendapat jumhur ulama’ mengatakan
mereka dikalangan yang mu’tadil.
[9] Kitab Mujmal Aqa’ied al-Syiah karangan Syeikh
Mamduh al-Harabi : m/s 173
[10]Akan disebut pegangan Syiah Ghulah dihadapan
nanti.
[11] Kitab Al-Syiah bainal I’tidal wal Ghuluw
karangan Dr. Anwar Hamid Isa : m/s 51
[12]Maksum : Allah taala menjaga seseorang yang
mukallaf (Nabi-nabi dan malaikat) daripada melakukan dosa dan mustahil akan
berlaku perbuatan dosa tersebut. Rujuk :Tuhfatul Murid ‘ala Jauharah Tauhid
karangan Syeikh Ibrahim Baijuri m/s 315 .
[13]Lahir pada 256 Hirah. Pengikut Imamiah
percaya beliau tidak mati dan akan diturun menjadi Imam Mahdi pada akhir zaman
menolong Nabi Isa menegakkan kalimah Allah taala.
[14]Beliau lahir pada tahun 80 Hijrah dan syahid
pada 122 Hijrah.Beliau seorang yang soleh, cerdik, kuat ingatan, berani,
amanah, pakar dalam agama.Mempunyai sebuah kitab al-Majmu’ al-Kabir fil Fiqh
wal Hadith.
[15]Kitab Mausu’ah al-Muyassarah fil Adyan wal
Mazahib wal Ahzab al-Mu’asarah (WAMY)
[16] Kitab al-Syiah bainal I’tidal wal Ghuluw
karangan Dr. Anwar Hamid Isa : m/s 191
[17]Takwilyang dimaksudkan adalah mengubah setiap
makna asal daripada lafaz-lafaz Al-Quran dan Hadith dengan makna yang tidak sah
dan tidak sesuai ditanggung akan maknanya.
[18]Dr. Anwar Hamid Isa menyebut beliau adalah
seorang pemeluk agama Majusi. Dia pernah berkata :“Sesungguhnya Sang Pencipta
telah menciptakan seorang manusia, lalu mereka berdua bergandingan bahu menjadi
pentadbir alam”.Ini samalah dengan aqidah yang dipegang Majusi bahawa Azdan
(Tuhan Cahaya) telah menciptakan Ahraman (Tuhan Kegelapan) lalu bergandingan
mentadbir alam sejagat.
[19]Dalam kitab al-Fahrasat ibn Nadim ada
menyatakan bahawa beliau adalah seorang lelaki yang mempunyai keintelektualan
tinggi (ahli falsafah), sangat mahir dalam bidang ilmu astronomi dan amat
memusuhi Daulah Islamiah ketika itu.
[20]Disebut oleh Imam Abdul Qahir al-Baghdadi,
mereka adalah satu kumpulan yang beragama Majusi. Mereka cuba
menyelewengkan intipati ajaran Islam dengan menta’wilkan Al-Quran dan Hadith
Nabi s.a.w. supaya selari dengan agama mereka melalui cara kebatinan.
[21]Beliau wafat pada tahun 270 Hijrah ketika
zaman Imam Hassan al-Askari (imam ke-11 Syiah).
[22]Kitab al-Bidayah wal Nihayah karangan Imam
ibn Kathir : jilid 14 m/s 73
[23] Kitab al-Syiah bainal Mu’tadil wal Ghuluw
karangan Dr. Muhammad Anwar Hamid isa : m/s 243
[24]Kitab al-Harakat al-Batinah fil Islam
karangan Dr. Mustafa Ghalib : m/s 289
Ustaz Muhammad Zuhairi bin Zainal Abidin
Peta wilayah penyebaran Syiah di Timur Tengah dan Asia Selatan
Secara kesimpulannya..tujuan artikel ini bukanlah untuk menaikkan kebencian terhadap Syiah, tp untuk sebagai peringatan dalam segi hal akidah kita semua...
Mungkin ada yg masih beranggapan Syiah itu Islam, hanya berbeza mazhab. Sebenarnya Syiah bukan mazhab, ia adalah agama.
Kita tahu siapa yg mengucap 2 kalimah syahadah adalah Islam, dan kalimah syahadah tiada berbeza.. tp Syiah berbeza dan tidak sama dengan kita (ASWJ)..
Jadi, bila syahadah berbeza, akidah berbeza, secara ringkasnya SYIAH = KAFIR
Fikir² kan lah....jangan sampai ada keturunan anda tergolong & terbabit dengan ajaran Syiah ni...Semoga Allah melindungi ASWJ di Malaysia ni dari fahaman Syiah....sama² lah kita beringat..jangan sampai ia terus berkembang...
Percayalah wahai Ahli Sunah Waljamaah semua..TIDAK ADA SATU PUN AGAMA DI ATAS PLANET NI YG MENGHALALKAN PENIPUAN DALAM BERAGAMA KECUALI SYIAH...oleh itu..jangan mudah terpengaruh ye apabila didatangi golongan Syiah yg ingin mengajak anda mempercayai ajaran mereka..sesungguhnya mereka mmg hebat di dalam menipu bersandiwara & kaki putar belit apabila bercakap, especialy bab2 agama...
Kalau di Batu Caves, kita ada perayaan Thaipusam yg ada ritual mencederakan diri. Jika ajaran Syiah di Malaysia ini tidak dibendung dengan sekeras² nya, saya percaya, dalam 20-30 tahun akan datang, ramai anak2 muda akan berarak di Dataran Merdeka sempena 10 Muharram sambil mencederakan diri...adakah ini yg kita mahu ?
Renungkan2 lah..selamat beramal di jalan Allah, Al-quran serta Nabi Muhammad S.A.W...Wallahualam...