Sejarah perjuangan dan kegemilangan umat Islam dalam pentas peradaban
dunia berlangsung sangat lama iaitu sekitar 13 abad, yang bermula sejak
zaman kepemimpinan Rasulullah SAW di Madinah (622-632M), sehinggalah
tumbangnya Kekhilafahan Turki Uthmani pada tanggal 28 Rajab 1342H (3 Mac
1924).
Kejayaan Muhammad SAW dalam membangun peradaban Islam yang tiada taranya
dalam sejarah dicapai dalam jangka waktu 23 tahun di mana 13 tahun
darinya merupakan langkah persiapan ketika zaman Makkah (Makkiyyah) dan
10 tahun terakhir ketika di zaman Madinah (Madaniyah). 23 tahun ini
merupakan rentang waktu yang kurang dari satu generasi, dimana
bagindaSAW telah berhasil memegang kekuasaan atas bangsa-bangsa yang
jauh lebih tua peradabannya saat itu khususnya Rom dan Parsi. Hal ini
sudah tidak dapat diperdebatkan lagi baik di kalangan kaum Muslimin
mahupun non-Muslim.
Begitu juga kejayaan Islam di zaman Khulafa’ ar-Rasyidin yang sudah
terpateri kukuh dalam lipatan emas sejarah keagungan Islam sehingga ke
hari ini. Di abad Rasulullah SAW dan Khulafa’ ar-Rasyidin inilah agama
Allah telah diterapkan dengan sempurna dalam kehidupan bermasyarakat dan
bernegara, yang membenarkan
Firman Allah,
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Akur edhai Islam itu sebagai agama kamu” [TMQ al-Ma’idah (5):3].
Generasi di masa itu merupakan generasi terbaik sebagaimana dikehendaki oleh Allah SWT,
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ
أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ
وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿١١٠﴾
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munka, dan beriman kepada Allah” [TMQ Ali Imran (3):110].
Kegemilangan Islam ini diteruskan lagi di era kekhilafahan selepas
Khulafa’ ar-Rasyidin dan hal ini turut terbungkus indah dalam sejarah
Islam. Namun malangnya, banyak dari bungkusan emas sejarah Islam ini
telah dicemari oleh tangan-tangan kotor dari Barat yang hasad dan dengki
melihat keagungan kandungannya. Mereka berusaha merubah dan mencemari
kandungannya dengan lumpur dan najis dan setelah itu bungkusan inilalu
dipersembahkan oleh Barat kepada umat Islam.
Sebahagian umat Islam menerimanya dengan pasrah, tanpa dapat lagi melihat kilauankeindahannya dan tanpa mahu membersihkan kekotorannya. Maka, terpalitlah umat Islam dengan kekotoran yang sama. Sautun Nahdhah kali ini Insya Allahcuba membersihkan sedikit debu yang meliputi bungkusan emas ini agar ternampak sedikit sinar keindahannya oleh mereka yang mempunyai penglihatan.
Sebahagian umat Islam menerimanya dengan pasrah, tanpa dapat lagi melihat kilauankeindahannya dan tanpa mahu membersihkan kekotorannya. Maka, terpalitlah umat Islam dengan kekotoran yang sama. Sautun Nahdhah kali ini Insya Allahcuba membersihkan sedikit debu yang meliputi bungkusan emas ini agar ternampak sedikit sinar keindahannya oleh mereka yang mempunyai penglihatan.
Zaman Khilafah Umayyah (661-750M)
Zaman kekhilafahan Umayyah berlangsung selama lebih kurang 90 tahun.
Beberapa orang Khalifah terkenal Bani Umayyah antaranya adalah Muawiyah
bin Abi Sufyan (661-680M), Abdul Malik bin Marwan (685-705M), Al-Walid
bin Abdul Malik (705-715M), Umar bin Abdul Aziz (717-720M) dan Hasyim
bin Abdul Malik (724-743M). Awal Daulah Umayyah lebih difokuskan kepada
peluasan wilayah kekuasaan. Pengembangan wilayah yang terhenti sejenak
pada masa Khalifah Utsman dan Ali dilanjutkan kembali oleh Daulah
Umayyah.
Pada zaman Muawiyah, Tunisia ditakluki. Di sebelah Timur, Muawiyah
berjaya menguasai daerah Khurasan sehinggalah ke sungai Oxus dan
Afghanistan sampai ke Kabul. Angkatan lautnya melakukan serangan ke
ibukota Bizantium, Konstantinopel. Pengembangan wilayah ke Timur yang
dilakukan Muawiyah kemudian diteruskan oleh Khalifah Abdul Malik. Sang
Khalifah mengirim tentera menyeberangi sungai Oxus dan berhasil
menundukkan Bukhara, Khawarizm, Ferghana dan Samarkand. Tenteranya malah
sampai ke India dan dapat menguasai Balukhistan, Sind dan daerah Punjab
sampai ke Maltan.
Tentera Sepanyol dapat dikalahkan.
Dengan demikian, wilayah Sepanyol menjadi sasaran futuhat selanjutnya.
Ibukota Sepanyol, Cordova, dengan cepatnya dapat dikuasai. Menyusul
setelah itu kota-kota lain seperti Seville, Elvira dan Toledo yang
akhirnya dijadikan ibukota Sepanyol yang baru setelah jatuhnya Cordova.
Pasukan Islam memperoleh kemenangan dengan mudah kerana mendapat
dukungan dari rakyat tempatan yang sejak lama menderita akibat kekejaman
penguasanya.
Pada zaman Umar bin Abdul Aziz, serangan dilakukan ke Perancis melalui
pegunungan Pyranees. Serangan ini dipimpin oleh Aburrahman bin Abdullah
Al-Ghafiqi yang menyerang Bordeaux dan Poitiers. Dari sana beliau cuba
menyerang Tours. Namun, dalam peperangan yang terjadi di luar kota
Tours, Al-Ghafiqi terbunuh dan tenteranya mundur kembali ke Sepanyol.
Disamping daerah-daerah tersebut, pulau-pulau yang terdapat di Laut
Mediterranean juga jatuh ke tangan Islam pada zaman Bani Umayyah.
Dengan keberhasilan futuhat ke beberapa wilayah, baik di Timur mahupun
Barat, wilayah kekuasaan Islam di zaman Bani Umayyah ini semakin meluas.
Wilayah-wilayahnya meliputi Sepanyol, Afrika Utara, Syria, Palestin,
Jazirah Arab, Irak, sebahagian Asia Kecil, Parsi dan Afghanistan,
termasuk wilayah yang sekarang dikenali sebagai Pakistan, Uzbekserta
Kyrgyz di Asia Tengah.Disamping futuhat, Bani Umayyah juga banyak
berjasa dalam pengembangan bahasa Arab sehingga menjadi bahasa pengantar
dunia (lingua franca), sekaligus menjadi bahasa diplomatik antarabangsa
diantara Barat dan Timur bahkan berkembang menjadi bahasa
pertuturansehinggalah ke zaman renaissance. Kemajuan tradisi intelektual
dan ilmu pengetahuan pada zaman Daulah Umayyah di Andalusia dirasakan
oleh masyarakat Eropah.
Dalam bidang ekonomi, Islam telah menguasai dunia perdagangan sejak
permulaan Daulah Umayyah (661-750M) lagi dimana pesisiran lautan Hindi
sampai ke Lembah Sind, terjalin kesatuan wilayah yang luas dari Timur ke
Barat yang membentuk laluan dagang yang lancar di dataran antara China
dengan dunia Barat yang dikenali sebagai Jalan Sutera (silk road) yang
terkenal. Kemudian, terbuka pula jalur perdagangan melalui Teluk Parsi
dan Teluk Eden yang menghubungkannya dengan kota-kota dagang di
sepanjang pesisir Benua Eropah. Ini menyebabkan keperluan Eropah pada
saat itu amat tergantung kepada kegiatan dagang di dalam wilayah Islam.
Zaman Khilafah Abbasiyah (750-1258M)
Zaman kekhilafahan Abbasiyah berlangsung selama 508 tahun, suatu rentang
waktu yang cukup lama dalam sesebuah peradaban. Tidak seperti pada
zaman Umayyah, zaman awal Daulah Abbasiyah lebih difokuskan kepada
pembinaan peradaban dan kebudayaan Islam berbanding peluasan wilayah.
Fakta sejarah mencatat bahawazamanDaulah Abbasiyah merupakan
zamanpencapaian cemerlang dunia Islam dalam bidang sains, teknologi dan
pelbagai jenis keilmuan. Pada saat itu, dua pertiga bahagian dunia
dikuasai oleh Kekhilafahan Islam. Zaman sepuluh Khalifah pertama dari
Daulah Abbasiyah merupakan masa keemasan peradaban Islam dimana Baghdad
mengalami kemajuan ilmu pengetahuan yang sangat pesat. Secara politik,
para Khalifah benar-benar merupakan tokoh yang kuat dan Khilafah menjadi
pusat kekuasaan politik dan agama sekaligus.
Di sisi lain, kemakmuran masyarakat mencapai tingkat tertinggi. Puncak
pencapaian kemajuan peradaban Islam terjadi pada masa pemerintahan Harun
Al-Rasyid (786-809M) di mana banyak pusat pengajian dan perpustakaan
yang besar didirikan. Harun Al-Rasyid juga menggunakan kekayaan yang
banyak untuk dimanfaatkan bagi keperluan sosial. Hospital, lembaga
pendidikan dan perubatan serta farmasi didirikan. Pada masa itu terdapat
paling tidak sekitar 800 orang doktor. Pada masa inilah Negara Islam
(Khilafah) menempatkan dirinya sebagai negara terkuat yang tak dapat
ditandingi, jauh meninggalkan negara-negara yang masih tenggelam dalam
kegelapan selama berabad-abad. Pada saat itu terjadiletusan kemajuan di
berbagai bidang keilmuan yang telah melahirkan berbagai karya ilmiah
yang luar biasa.
Empayar Kerajaan Bani Abbasiyah |
Pada masa pemerintahan Abbasiyah inilah lahirnya para imam mazhab fiqh
yang empat iaitu Imam Abu Hanifah (700-767M), Imam Malik (713-795M),
Imam Syafi’i (767-820M) dan Imam Ahmad bin Hanbal (780-855M), para imam
mazhab yang hebat dan terukir indah namanya hingga ke hari ini dengan
sumbangan yang luarbiasa di dalam fiqh Islam.Prestasi yang gemilang
sebagai implikasi dari ketamadunan Daulah Abbasiyah juga jelas terlihat
dengan lahirnya para ilmuwan Muslim yang masyhur dan berkaliber di
peringkat antarabangsa seperti Al-Biruni (fizik dan perubatan), Jabir
bin Hayyan dalam ilmu kimia, Al-Khawarizmi dalam ilmu matematik,
Al-Farazi, Al-Fargani, Al-Bitruji (astronomi), Abu Ali Al-Hasan bin
Haythami dalam bidang kejuruteraan dan optik, Ibnu Sina (Avicenna) yang
dikenali sebagai BapaIlmu Kedokteran Moden, Ibnu Khaldun (sejarahdan
sosiologi), Al-Razi (guru Ibnu Sina)dalam bidang kimia dan perubatan
yang telah menghasilkan 224 judul buku, Al-Battani (Al-Batenius),
seorang ahli astronomi, Al Ya’qubi, seorang ahli geografi, sejarawan dan
pengembara, Al-Buzjani (Abul Wafa) yang mengembangkan beberapa teori
penting di bidang matematik (geometri dan trigonometri) dan ramai lagi
dengan karya-karya mereka yang hebat. Selain itu, pada masa ini, Islam
telah memberikan sumbangan besar kepada dunia dalam bentuk tiga alat
penting iaitu kertas, kompas dan bahan letupan (gunpowder).
Pendek kata, bermula dari dunia Islamlah ilmu pengetahuan mengalami
cetusan (penyebaran dan penularan) dan pengembangan ke dunia Barat yang
sebelumnya diliputi oleh zaman gelap (dark ages) sehingga mendorong
munculnya zaman renaissance dan enlightenment (pencerahan) di Eropah
selepas itu.Menurut George Barton, ketika dunia Barat sudah mula
matangdan merasakan perlunya ilmu pengetahuan yang lebih mendalam,
perhatiannya yang utamatidak lagi ditujukan kepada sumber-sumber Yunani,
tetapi kepada sumber-sumber Arab (Islam).Sebelum Islam datang, menurut
Gustav Le Bon, Eropah berada dalam keadaan kegelapan, tidak satupun
bidang ilmu yang maju bahkan mereka lebih percaya kepada perkara yang
karut-marut (tahyul). Sebuah kisah menarik pernah terjadi pada zaman
Daulah Abbasiyah pada waktu kepemimpinan Harun Al-Rasyid, tatkala beliau
mengirimkan jam sebagai hadiah kepada Charlemagne seorang penguasa di
Eropah. Penunjuk waktu yang setiap detiknya berbunyi telah dianggap oleh
pihak gereja sebagai mengandungi jin, sehingga mereka merasa takut
dengannya.
Kemunduran Eropah pada zaman pertengahan (abad 9M) bukanlah hanya pada
aspek intelektual, bahkan jugadalam aspek fizikal. Hal ini sebagaimana
digambarkan oleh William Draper, “Pada zaman itu, ibukota pemerintahan
Islam di Cordova merupakan kota paling bertamadun di Eropah. Terdapat
113,000 buah rumah, 21 kota pertahanan, 70 perpustakaan serta
masjid-masjid dan istana yang banyak. Cordova menjadi masyhur di seluruh
dunia, dimana jalannya berturap dan diterangi dengan lampu-lampu
sementara keadaan di London 7 abad sesudah itu (yakni abad 15M), satu
lampu umumpun tidak ada. Di Paris berabad-abad sesudah zaman Cordova,
orang yang melangkahi ambang pintunya pada saat hujan, melangkah sampai
mata kakinya terbenam ke dalam lumpur”.
Pada pertengahan abad ke-9M, peradaban Islam telah meliputi seluruh
Sepanyol. Islam masuk ke Sepanyol setelah Abdurrahman ad-Dakhil (756M)
berhasil membangunkan pemerintahan yang berpusat di Andalusia.Melalui
Sepanyol, Sicily dan Perancis Selatan yang berada di bawah pemerintahan
Islam, peradaban Islam memasuki Eropah. Bahasa Arab menjadi bahasa
antarabangsa yang digunakan oleh pelbagai bangsa di dunia. Baghdad di
Timur dan Cordova di Barat menjadi dua kota raksasa Islam yang menerangi
dunia dengan cahaya yang bergemerlapan.
Semaraknya pengembangan teknologi dan ilmu pengetahuan di dunia Islam
dimanifestasikan dengan banyaknya perpustakaan yang terdapat di
kota-kota di wilayah Islam yang jumlahnya amat mengagumkan. Sejarah
mencatat bahawa perpustakaan di Cordova pada abad ke 10mempunyai lebih
600,000 jilid buku. Perpustakaan Darul Hikmah di Kaherah mempunyai
2,000,000 jilid buku. Perpustakaan Al-Hakim di Andalusia pulamemiliki
pelbagai buku dalam 40 bilik di mana setiap bilik tersebutterdapat
18,000 jilid buku.
Di perpustakaan Abudal Daulah di Shiraz (Iran Selatan) pula,
buku-bukunya memenuhi 360 buah bilik. Sementara ratusan tahun sesudahnya
(abad 15M), menurut catatan Ensiklopedia Katolik, perpustakaan Gereja
Canterbury yang merupakan perpustakaan dunia Barat yang paling kaya saat
itu, jumlah bukunya tidak melebihi 1,800 jilid sahaja. Dari pusat-pusat
peradaban Islam yang meliputi Baghdad, Damsyik, Cordova, Sevilla,
Granada dan Istanbul inilah, sumbangan besar terhadap pertumbuhan dan
perkembangan peradaban moden di dunia Barat diasaskan.
Zaman Khilafah Utsmaniyyah Dan Runtuhnya Khilafah
Pasca berakhirnya kekuasaan Daulah Abbasiyah, kepemimpinan Islam
diteruskan dengan KhilafahDaulah Uthmaniyah. Daulah Uthmaniyah yang
selama lebih dari enam abad kekuasaannya (1299-1924M),telah dipimpin
oleh 36 orang sultan, sebelum akhirnya runtuh dan terpecah menjadi
beberapa negara kecil. Pada zamanKhilafah Uthmaniyyah, sejarawan sepakat
bahawa zaman Khalifah Sulaiman Al-Qanuni (1520-1566M) merupakan zaman
kejayaan dan kebesaran yang pada masanya Negara Khilafah terlalu jauh
meninggalkan negara-negara Eropahbaik di bidang teknologi, militer,
sains, politik dan sebagainya.Kesultanan ini menjadi pusat interaksi
antara Barat dan Timur selama lebih kurang enam abad kewujudannya. Pada
puncak kekuasaannya, Khilafah Uthmaniyyah terbahagi kepada 29 wilayah
dengan Konstantinopel (sekarang Istanbul) sebagai ibukotanya. Pada abad
ke-16 dan ke-17, Khilafah Uthmaniyyah menjadi salah satu kekuatan utama
dunia dengan armada lautnya yang terbesar dan terkuat. Pendek kata,
kekuasaan dan kekuatan Khilafah Uthmaniyyah cukup digeruni dan dihormati
kawan dan lawan.
Namun sayangnya, kekuatan Khilafah terkikis secara perlahan-lahan pada
abad ke-19, sehingga mengalami kemunduran dan seterusnya runtuh pada
abad ke-20. Musuh-musuh Islam telah mengambil waktu selama lebih dari
satu abad untuk melepaskan ikatan ideologi Islam dari tubuh umat Islam
dan Negara Islam, yang pada akhirnya, pada tanggal 28 Rajab 1342H (3 Mac
1924M), kuffar Barat, melalui Mustafa Kamal Attaturk laknatullah, yang
merupakan ejen British,telah berjaya meruntuhkan Daulah Khilafah dan
menggantikannya dengan Republik Turki sekular. Sejak itu, berakhirlah
sebuah pemerintahan Islam dan sebuah institusi politik yang selama ini
menjaga Islam dan umatnya dan sejak itu jugalah, bermulanya penderitaan
umat Islam di bawah penguasa sekular dan sistem pemerintahan kufuryang
diterapkan ke atas mereka.
Khatimah
Wahai kaum Muslimin! Jika kita mengamati sejarah, sesungguhnya faktor
utama kekalahan dan melemahnya umat Islam bukanlah terletak pada
kekuatan musuh-musuh Islam, tetapi lebih disebabkan oleh kelemahan umat
Islam itu sendiri kerana telah meninggalkan ajaran Islam. Setelah
pemikiran Islam ditinggalkan dan digantikan dengan pemikiran kufur
Barat, ia bukan sekadar menjatuhkan umat Islam dari kedudukannya yang
tinggi, malah telah turut meruntuhkan sebuah Daulah Islam yang telah
dibina dengan kukuh sejak sekian lama. Akal yang jernih menjelaskan
kepada kita bahawasegala kemenangan, kemajuan dan kemuliaan yang
dikecapi oleh umat Islam selama lebih dari 13 abad, adalah kerana umat
Islam berada dan bersatu di bawah naungan pemerintahan Islam(Khilafah).
Walaupun ada segelintir dari Khalifah yang tergelincir dari jalan yang
lurus, namun mereka tetap menerapkan Islam di dalam pemerintahan dan
tidak menggantikannya dengan sistem dan undang-undang kufur, tidak
sebagaimana pemerintah Muslim yang paling ‘baik’ pada hari ini, yang
memerintah dengan sistem dan undang-undang kufur. Justeru, tidak ada
cara lain untuk mengembalikan semula keagungan sejarah Islam, kecuali
dengan berusaha mengembalikan semula Negara Islam (Khilafah) yang telah
runtuh ini.Inilah yang sedang diusahakan oleh Hizbut Tahrir di seluruh
dunia dan Insya Allah dengan usaha yang bersungguh-sungguh dari setiap
Mukmin yang ikhlas, Khilafah akan tegak kembali dengan izin Allah dalam
masa yang terdekat ini.Amin ya Rabbal Alamin.