27 April 2013



        Setiap orang adalah individu yang unik. Setiap orang juga bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri untuk menemukan misi hidupnya agar boleh memaksimakan tahap pencapaian dan kepuasannya. Tentunya akan sangat baik bila kita bekerja di bidang yang paling sesuai dengan keunikan kita. Ibaratnya menjadi ikan dalam air, atau burung di udara.

Mengenali bakat merupakan hal yang sukar bila kita tidak tahu caranya.
Bagaimana kita boleh mengenali bakat kita sendiri?

Berikut ini empat hal yang boleh dijadikan langkah pertama mengenalpasti apa bakat kita:
  • Reaksi spontan
  • Tanda masa kecil
  • Cepat belajar
  • Kepuasan
Reaksi spontan



Langkah pertama mengenali bakat adalah memperhatikan reaksi spontan kita terhadap situasi yang muncul. Misalnya anda sedang berjalan-jalan di keramaian. Tiba-tiba ada jeritan, “Pencuri…!” Apa reaksi anda? Lari mengejar pencuri? Menenangkan mangsa? Berdiri sahaja sambil menganalisa situasi? Bertanya-tanya kepada orang? Semua itu adalah pilihan yang mungkin diambil. Manakah pilihan spontan anda? Kalau anda terus bertindak, beerti anda orang yang praktis dan desisif (membuat keputusan cepat). Pada satu situasi yang mendesak bakat mental seperti ini sangat berguna, kerana anda segera bertindak. Pada situasi yang lain, bakat ini mungkin merugikan, misalnya keraa tidak melakukan pertimbangan akibatnya terjebak pada kesalahan penilaian.

Yang penting adalah, mengenali reaksi spontan kita. Apakah kita orang praktis? Apakah kita orang analitis? Apakah kita orang yang waspada (sehingga melakukan konfirmasi lebih dahulu)?

Contoh lain, misalnya anda diajak datang ke sebuah pesta. Apakah anda akan terus bercampur dan berborak dengan orang lain, bahkan dengan orang yang baru anda kenal? Ataukah anda mengambil segelas minuman, lalu berdiri di beranda mengamati orang-orang lain? Atau anda sibuk dengan handphone anda ber-SMS dan tidak peduli dengan pesta? Hal ini menunjukkan apakah peribadi anda introvert (cenderung ke dalam) atau extrovert (cenderung ke luar).

Semua reaksi spontan anda menunjukkan bakat mental yang sering disebut keperibadian.

Tanda masa kecil
Tanda masa kecil (yearnings) menunjukkan apa bakat natural anda. Von Neumann, lahir di Hungaria tahun 1903. Pada usia 6 tahun telah mampu menghitung pembagian 8 angka hanya di kepala. Pada usia 8 tahun dia sudah belajar kalkulus. Dia juga punya ingatan fotografik, cukup membaca sekilas buku telepon, dia bisa mengingatnya kembali dengan tepat. Von Neumann akhirnya menjadi jurutera komputer. Dia juga merupakan jurutera yang merancang bom atom Fat man, yang dijatuhkan di Nagasaki oleh tentara sekutu.


Anna Mary Robertson Moses lahir di kawasan pertanian berhampiran New York. Sejak kecil dia suka mencampur warna, dan membuat sketsa indah dari pelbagai buah-buahan. Namun kehidupan pertanian membuatnya tak lagi melukis hingga 40 tahun lamanya. Pada usia 78 tahun barulah dia memiliki waktunya untuk melukis. Selama 23 tahun kemudian hingga saat kematiannya, Moses melukis ribuan karya, dan kemudian terkenal sebagai artis lukis Grandma Moses.

Apa ciri bakat kita saat masa kecil?
Pada bidang apa karya anda masa kecil diakui oleh lingkungan?

Cepat belajar

Cepat belajar (rapid learning/ fast learning) merupakan tanda bahwa anda berbakat pada bidang tersebut. Terkadang kita sendiri tidak tahu, sampai suatu ketika mendapat kesempatan mempelajari hal baru, dan… blam! rasanya begitu mudah menguasainya.

Henri Matisse tidak pernah menyentuh kanvas hingga usia 21 tahun. Pekerjaan sehari-hari adalah pembantu seorang peguam. Sampai suatu ketika dia sakit flu berat, sehingga harus istirahat di tempat tidur. Ibunya berusaha mencarikan kegiatan pengisi waktu. Saat itulah ibunya memberikan satu set kanvas dan cat. Empat tahun berikutnya dia diterima sebagai mahasiswa berbakat di sekolah seni Paris.

JK Rowling, penulis Harry Potter, juga tidak menyedari punya bakat mendongeng hingga teman-teman anaknya menyatakan begitu menariknya kisah Harry Potter. Kini dia wanita kedua terkaya di Britain selepas Ratu Elizabeth di tempat pertama.


Tentunya Anda juga ingat dengan Kolonel Sanders.

Kolonel Sanders memulakan perniagaan ayam goreng di usia 66 tahun. Ternyata perniagaan restoran itu adalah hal yang menarik dan mudah dia pelajari. Kini, KFC ada di seluruh dunia. Patung replika Kolonel Sanders adalah icon restoran itu.

Kalau anda mempunyai sesuatu bidang yang mudah dipelajari, mungkin di situlah bakat anda.

Kepuasan

Apabila kita melakukan sesuatu yang kita rasa betul dan suka, kita akan merasakan kepuasan yang tak terhingga. Orang-orang yang berjaya di pelbagai bidang menunjukkan kepuasan terhadap pekerjaan mereka, baik pekerjaan itu menghasilkan banyak wang ataupun tidak.

Kalau anda suka melihat orang lain maju kerana bimbingan anda, maka anda berbakat menajadi guru.


Kalau anda puas melihat orang lain mendengar dan melakukan apa yang anda mahu, mungkin anda berbakat menjadi Bos atau ketua.

Kalau anda puas melihat orang ramai terhibur dengan petikan gitar yang anda mainkan, atau lagu yang anda nyanyikan, bermakna anda berbakat jadi penghibur seperti pemuzik atau penyanyi.

Apa yang membuatkan anda puas?

Apapun keadaan dan pekerjaan anda, tidak ada salahnya untuk terus mencari bakat terbaik kita. Kadang memang kita sendiri tidak peka dengan apa bakat kita. Tugas kita ialah mencarinya.
 

RECENT POSTS

Top Popular Posts