4 May 2013


Tuhan,
Jalan yang kutempuh sering berbelah dua,
Namun yang mampu kutempuh satu cuma,
Yang lain terbiarkan,
Tiada penghuraian,
Begitu langsung masa berjalan.

Kadang aku bertemu tanah gersang,
Kadang aku bertamu di padang berlalang,
Tidak ada yang dapat kupandang,
Tiada lain dapat kupegang,
Melainkan kalimat-kalimatMu yang kusandang.

Tuhan,

Selalu aku ditunggang nafsu,
Aku sering diburu keliru,
Acapkali aku terburu-buru,
Mencorakkan hidup dengan warna haru-biru.
Akan kekalkah aku denganMu?
Akan kuatkah aku berpaut pada temaliMu?

Tuhan,

Semua itu kupohon agar Kau berkekalan memimpinku,
Tidak sudah mengampuniku,
Tidak bosan mendengar rintihanku,
Tidak berpaling dan mengabaikan daku.

Tuhan,

Kan aku tinggalkan sepasang dua ini buat selamanya,
Biarlah ia berakhir dengan sejahtera,
Biarkan ia pergi sebagai pelaburan berlaba,
Biarkan aku ke seberang dengan kuasa;
Kuasa baharu Kau kurnia buat berhadap musuh-musuh durjana.

Tuhan,

Terima kasih atas karunia sepasang dua,
Dengannya aku belajar apa itu dewasa!


Sumber: http://lensahati.wordpress.com  (Annajm 5)




RECENT POSTS

Top Popular Posts