Sifat manusia itu tidak terlepas daripada melakukan dosa, maka salah satu agenda yang perlu tercatitdalam diari kehidupan sehariannya ialah taubat. Agenda taubat itu pula perlu dilaksanakan setiap hari tanpa bertangguh-tangguh, kerana perkara taubat itu amat besar dan amat penting sekali dalam perjalanan kehidupan seharian manusia, lebih-lebih lagi kalau dosa itu melibatkan hak orang lain seperti melakukan rasuah, melakukan kezaliman dan sebagainya, selain ianya sebagai suatu syariat yang wajib dilaksanakan.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam selaku hamba Allah yang dimuliakan oleh Allah Ta‘ala dengan mengampunkan dosa Baginda yang terdahulu dan yang akan datang, Baginda sendiri bertaubat setiap hari seratus kali, sebagaimana tersebut di dalam hadis sahih, betapa kita hamba Allah yang biasa ini.
Taubat
 itu merupakan proses pembersihan diri dari segala bentuk maksiat supaya
 menuju kehidupan yang jernih tanpa dosa. Taubat itu merupakan daya 
penggerak dalaman pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu yang lebih
 baik dan lebih bermakna.
Taubat
 itu juga adalah jalan keluar bagi orang yang kehilangan arah, 
tercari-cari jalan yang mana hendak dituju setelah tersesat kerana 
bergelumang dengan dosa, jalan yang berisi harapan yang mengembalikan 
kepercayaan kepada diri sendiri betapa kasih, rahmat dan ampunan Allah 
kepada hambaNya amat luas dan tidak terbatas.
Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Katakanlah
 (Wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap 
diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu
 berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah 
mengampunkan segala dosa, sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun, 
lagi Maha Mengasihani.”
(Surah Az-Zumar, ayat 53)
(Surah Az-Zumar, ayat 53)
Seseorang
 yang telah melalui proses taubat dengan taubat nasuha, akan merasa 
dirinya dan hatinya lebih tenang, dengan itu akan mendorongnya untuk 
memperbaiki segala tingkah lakunya, gemar melakukan kebaikan dan benci 
kepada kemungkaran.
Al-Imam An-Nawawi mengatakan bahawa taubat itu ialah berhenti daripada melakukan dosa.
Al-Imam Al-Ghazali pula menjelaskan bahawa taubat itu mengandungi pengertian yang tersusun daripada tiga unsur, iaitu: Ilmu, keadaan dan perbuatan.
Yang
 dimaksudkan dengan ‘ilmu’ itu ialah mengetahui tentang besarnya bahaya 
dosa yang mana dianggap sebagai pemisah di antara hamba dengan setiap 
yang dicintai.
Yang
 dimaksudkan dengan ‘keadaan’ itu pula ialah rasa pedih hati yang timbul
 dari perbuatan yang menyebabkan terpisah dengan yang dicintai. Rasa 
pedih itu dinamakan penyesalan.
Sementara
 yang dimaksudkan dengan ‘perbuatan’ pula ialah meninggalkan dosa itu, 
sama ada pada masa sekarang mahu pun pada masa akan datang, serta 
memperbaiki apa yang telah terlanjur di masa lalu.
Sering
 juga taubat itu diertikan sebagai satu penyesalan semata-mata. Dalam 
hal ini, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Penyesalan itu adalah taubat.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
Dalil-Dalil Yang Menjelaskan Kewajipan Bertaubat
Terdapat
 beberapa jumlah dalil yang menerangkan secara jelas dan merujuk 
langsung kepada ketetapan hukum wajib melakukan taubat, antaranya:
1) Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Wahai
 orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah (mintalah 
dihapuskan dosa kamu) dengan “taubat nasuha”, mudah-mudahan Tuhan kamu 
akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam 
syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.”
(Surah At-Tahrim,ayat 8.)
(Surah At-Tahrim,ayat 8.)
2) Firman Allah Ta’ala di dalam ayat yang lain:
Tafsirnya: “Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”
(Surah An-Nur, ayat 31)
(Surah An-Nur, ayat 31)
3) Di dalam sebuah hadis Qudsi, Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Maksudnya: “Wahai
 hambaKu! Sesungguhnya kamu berbuat dosa malam dan siang, dan Aku 
mengampunkan semua dosa, maka kamu minta ampunlah kepadaKu nescaya Aku 
mengampunkan kamu.”
(Hadis riwayat Muslim)
(Hadis riwayat Muslim)
4) Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Wahai manusia! Bertaubatlah kepada Allah, kerana sesungguhnya aku bertaubat kepadaNya dalam sehari seratus kali.”
(Hadis riwayat Muslim)
(Hadis riwayat Muslim)
5) Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Wahai
 sekalian manusia! Bertaubatlah kamu kepada Allah sebelum kamu mati. 
Bersegeralah berbuat amal salih sebelum masa kamu dipenuhi (sibuk) oleh 
urusan dan kerja. Hubungkanlah pertalian di antara kamu dengan Tuhan 
kamu dengan memperbanyak ingatan (berzikir) kepadaNya.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
Syarat Sah Taubat
Taubat itu bukan hanya sekadar mengucapkan dengan lidah kalimat istighfar  yakni “aku meminta ampun kepada Allah”, sedang hati tidak pernah menyesal, tidak mahu berjanji untuk menjauhkan diri dari maksiat.
Para
 ulama telah menjelaskan bahawa terdapat beberapa syarat taubat yang 
mesti dipenuhi. Sesuatu taubat itu tidak dianggap sempurna kecuali 
dengan memenuhi syarat berikut:
1) Jika hak-hak yang bersangkutan antara hamba dan Tuhannya, hendaklah seseorang itu:
i)    meninggalkan dosa dan maksiat dengan segera
ii)   menyesali perbuatannya itu
iii)  membulatkan azam untuk tidak akan kembali melakukannya lagi.
2) Andaikata
 hak-hak itu bersangkut paut dengan hak anak Adam, maka hendaklah 
memenuhi empat syarat. Tiga daripadanya sebagaimana tersebut di atas, 
dan ditambah lagi satu syarat, iaitu hendaklah dia membersihkan dirinya 
daripada hak orang itu. Umpamanya, jika dia mengambil harta benda orang 
lain hendaklah dia mengembalikannya semula kepada tuannya. Jika dia 
mencaci atau mengumpat orang maka hendaklah dia meminta maaf kepada 
orang tersebut.
Para
 ulama juga menjelaskan bahawa syarat taubat itu selain apa yang 
disebutkan di atas ialah hendaklah dorongan bertaubat itu tidak ada 
tujuan yang lain melainkan semata-mata kerana Allah Ta‘ala ataupun 
semata-mata kerana kesedaran kita bahawa maksiat itu merupakan sesuatu 
yang keji pada pandangan syara‘ ataupun semata-mata takut kepada azab 
Allah di Hari Kiamat dan tamak kepada balasan syurga.
Contoh-Contoh Taubat Bukan Taubat
Jika
 ada orang bertaubat kerana sesuatu dorongan yang lain selain yang yang 
disebutkan di atas, umpamanya kerana takut kemudaratan yang akan menimpa
 terhadap dirinya, kehormatannya atau hartanya jika dia tidak bertaubat,
 maka yang demikian itu tidak dinamakan taubat. Sebagai contoh, 
menyesali dan bertaubat daripada meminum minuman keras, merokok dan 
sebagainya kerana takut membahayakan kesihatan tubuh badan, yang 
demikian itu tidak dinamakan sebagai taubat.
Begitu
 juga, menyesali dan bertaubat daripada memakan harta haram dengan cara 
rasuah, menipu, mencuri, pecah amanah dan sebagainya kerana takut 
kehilangan pekerjaan, kehilangan kedudukan pangkat, maka itu tidak 
dinamakan sebagai taubat.
Sebagai
 contoh lagi, menyesali dan bertaubat daripada melakukan zina kerana 
takut malu kepada orang, tidak dinamakan yang demikian itu sebagai 
taubat.
Oleh
 yang demikian, taubat itu mestilah bertitik tolak daripada keinsafan 
untuk kembali kepada Allah semata-mata, bukan kerana yang lain-lain.
Langkah-Langkah Menuju Taubat Nasuha
Dalam
 menuju untuk mencapai taubat nasuha, pertama sekali sebagai asas, 
perlunya ada inisiatif tertentu yang mesti dilakukan oleh seseorang 
hamba Allah dalam mencari jalan yang dapat membantunya untuk 
membersihkan dirinya daripada sebarang dosa.
Terdapat
 beberapa langkah yang boleh dipraktikkan dalam membantu seseorang untuk
 menjernihkan jiwanya daripada sebarang kotoran dosa, di mana langkah 
yang dimaksudkan itu merupakan jalan cahaya yang telah ditunjukkan 
Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ’alaihi wasallam.  Antaranya
 ialah:
1) Menghindari tempat maksiat
Hendaklah
 meninggalkan tempat yang boleh mendorong seseorang melakukan maksiat, 
kerana kehadiran seseorang itu di tempat yang boleh mendatangkan dosa 
adalah amat bahaya kepada dirinya, di mana dalam situasi itu akan mudah 
mempengaruhinya dan menjebaknya ke dalam perangkap dosa.
Al-Qur’an
 telah memberi petunjuk kepada kita supaya segera menghindari, cepat 
beredar dari tempat yang berlaku kemungkaran. Cuba kita perhatikan 
firman Allah Ta‘ala di bawah ini:
Tafsirnya: “Dan
 jika engkau dilupakan oleh syaitan (lalu engkau duduk bersama-sama 
mereka), maka janganlah engkau duduk lagi bersama-sama kaum yang zalim 
itu, sesudah engkau teringat (akan larangan itu).”
(Surah Al-An‘am, ayat 68)
(Surah Al-An‘am, ayat 68)
Sesungguhnya
 antara hikmat mengapa Allah melarang kita duduk diam di tempat yang 
berlaku kemungkaran itu kerana ianya boleh mendatangkan mudarat dan 
bahaya yang besar. Oleh itu, menghindari tempat yang berlaku maksiat 
bererti kita telah melangkah menghampiri pintu taubat.
2)  Memilih kawan yang baik dan menghindari kawan yang tidak baik
Memang
 tidak dinafikan, kawan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap kawannya 
yang lain. Hal ini adalah disebabkan kawan adalah di antara orang yang 
paling rapat dengan seseorang dalam pergaulan sehariannya. Pengaruh yang
 tidak baik adalah lebih mudah memberi kesan, lebih cepat memberi tindak
 balas berbanding dengan pengaruh yang baik. Ini dapat dilihat daripada 
apa yang sering berlaku di mana-mana. Berapa ramai orang terjerumus ke dalam kancah dosa dan maksiat kerana terpengaruh atau dipengaruhi oleh kawan-kawannya?
Al-Qur’an
 Al-Karim memberi gambaran kepada kita betapa buruknya akibat atau 
kesudahan yang menimpa kepada orang yang bersahabat dengan orang yang 
tidak baik sebagaimana firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan
 (ingatlah) hari orang yang zalim menggigit kedua tangannya (marahkan 
dirinya sendiri) sambil berkata: “Alangkah baiknya kalau aku (di dunia 
dahulu) mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul.”
“Wahai celakanya aku! Alangkah baiknya kalau aku tidak mengambil si anu itu menjadi sahabat karib.”
“Sesungguhnya
 dia telah menyesatkan aku dari jalan peringatan (Al-Qur’an) setelah ia 
disampaikan kepadaku. Dan adalah syaitan itu sentiasa mengecewakan 
manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya).”
(Surah Al-Furqan 27-29)
(Surah Al-Furqan 27-29)
Rasulullah
 Shallallahu ‘alaihi wasallam juga memberi amaran tentang keburukan 
bersahabat dengan sahabat yang tidak baik, sebaliknya menganjurkan 
supaya memilih orang yang salih sebagai sahabat. Diriwayatkan daripada 
Abu Musa Al-Asy‘ari daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, Baginda 
bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya
 perumpamaan kawan yang salih dan kawan yang tidak baik adalah seperti 
seorang pembawa minyak kasturi dan peniup puputan (alat untuk menghembus
 angin daripada buluh atau seumpamanya  untuk menyalakan api) tukang 
besi. Maka pembawa minyak kasturi sama ada dia akan memberikan kepadamu 
atau engkau akan membeli daripadanya  atau engkau akan mendapat aroma 
yang harum daripadanya. Sedang peniup puputan tukang besi sama ada dia 
akan menghanguskan pakaianmu atau engkau akan mendapat bau yang busuk.”
(Hadis riwayat Muslim)
(Hadis riwayat Muslim)
Jika
 syara‘ menganjurkan memilih kawan daripada golongan orang yang baik 
akhlak, orang yang salih, maka inilah antara jalan yang dapat membantu 
yang diperlukan oleh orang yang ingin mencapai taubat nasuha, kerana 
golongan yang sebeginilah yang akan membimbingnya ke jalan yang benar, 
yang akan mengingatinya jika dia leka dan yang akan menasihatinya jika 
dia tersesat.
3) Berjuang menangkis pujukan syaitan
Syaitan
 adalah musuh utama yang nyata yang sentiasa berusaha menyesatkan 
manusia. Oleh itu, bagi orang yang ingin mencapai taubat nasuha perlulah
 dia sentiasa berusaha melawan dan menangkis segala bisikan dan pujuk 
rayu syaitan.
Terdapat dua cara bagaimana untuk menangkis pujukan syaitan:
- Menjaga hati supaya tidak lalai dan hanyut oleh bisikan syaitan. Hati perlu sentiasa dipandu dengan mengingati Allah. Inilah praktis yang diamalkan oleh orang-orang yang bertaqwa. Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Sesungguhnya
 orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh suatu imbasan 
hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka (dengan 
itu) mereka nampak (jalan yang benar).”
(Surah Al-A‘raf, ayat 201)
(Surah Al-A‘raf, ayat 201)
- Sentiasa memohon perlindungan kepada Allah Subhanahu wa Ta‘alasupaya dihindarkan daripada syaitan dan segala kejahatannya. Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan
 jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka mintalah 
perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha  Mendengar lagi Maha 
Mengetahui.”
(Surah Al-A‘raf, ayat 200)
4) Sentiasa menyesal terhadap dosa yang lalu
Penyesalan
 yang berterusan dari seorang hamba yang bertaubat terhadap 
tindakan-tindakannya yang melibatkan dosa akan menjadi pemangkin kepada 
agenda taubatnya. Maka dengan itu dia akan sentiasa merasakan betapa 
keji dan buruknya maksiat itu, betapa besar kemurkaan Allah akan menimpa
 orang yang melakukannya. Tidak syak lagi, penyesalannya itu akan 
menjadi benteng kepadanya supaya dia sentiasa berhati-hati dalam segala 
tindak-tanduknya pada hari-hari yang mendatang.
5) Memperbanyak istighfar
Antara
 langkah yang terpenting untuk mencapai taubat nasuha itu ialah 
memperbanyak istighfar, iaitu memohon keampunan kepada Allah Subhanahu 
wa Ta’ala. Kepentingan istighfar dalam konteks ini dapat dilihat dari 
berbagai-bagai aspek seperti berikut:
- Orang yang bertaubat jika dia memohon keampunan (beristighfar) kepada Allah dan dia bersungguh-sungguh dalam istighfarnya nescaya Allah akan memberi keampunan kepadanya, kerana yang demikian itu adalah janji Allah Ta‘ala kepada hambaNya yang benar-benar dan ikhlas memohon keampunan, sebagaimana tersebut di dalam beberapa ayat Al-Qur’an antaranya:
Tafsirnya: “Dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”
(Surah Al-Baqarah, ayat 199)
(Surah Al-Baqarah, ayat 199)
- Ketahuilah bahawa sesungguhnya istighfar itu boleh menjadi sebab untuk seseorang yang bertaubat itu dikurniakan ketenangan dan kejernihan dalam kehidupannya. Perkara ini jelas dinyatakan di dalam Al-Qur’an sebagaimana firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan
 hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik),
 kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Dia 
memberi kepada kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga 
ke suatu masa yang tertentu, dan (di Akhirat pula) Dia akan memberi 
kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal 
yang salih) akan pahala kelebihanNya itu.”
(Surah Hud, ayat 3)
(Surah Hud, ayat 3)
- Istighfar boleh menjadi antara sebab yang terbesar untuk menolak atau menyelamatkan seseorang daripada azab dan kemurkaan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:
Tafsirnya: “Dan tidaklah pula Allah akan menyeksakan mereka sedang mereka beristighfar (meminta ampun).”
(Surah Al-Anfal, ayat 33)
(Surah Al-Anfal, ayat 33)
- Melalui istighfar akan dapat menimbulkan dan meningkatkan daya ketahanan diri orang yang bertaubat, sama ada kekuatan jasmani mahupun spiritual. Dengan demikian akan menjadikannya lebih bersikap positif, baik terhadap dirinya mahupun terhadap orang lain. Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan
 wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah 
taat kepadaNya, supaya Dia menghantarkan kepada kamu hujan yang lebat 
serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia 
ada.”
(Surah Al-Hud, ayat 52)
- Dengan melazimkan istighfar akan dibukakan bagi orang yang bertaubat itu pintu-pintu rezeki yang luas, jalan keluar daripada segala bentuk kesempitan dan menjauhkannya daripada diliputi perasaan dukacita.Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Barangsiapa
 yang tetap mengamalkan istighfar (memohon keampunan) nescaya Allah akan
 membebaskannya daripada segala bentuk kesusahan, melepaskannya daripada
 segala bentuk kesempitan dan mengurniakannya rezeki yang tidak 
disangka-sangka.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
6) Melakukan amal salih
Salah
 satu langkah untuk memperteguh kedudukan orang yang bertaubat supaya 
dia beroleh hasil dan tetap berdiri pada landasan taubatnya ialah dengan
 melakukan amal salih. Amal
 salih yang dilakukan oleh orang yang bertaubat merupakan bukti 
keikhlasan dan kesungguhannya dalam bertaubat dan juga menjadi penebus 
terhadap dosa-dosa yang telah dilakukannya.
Selain
 itu, dengan melakukan amal salih Allah Subhanahu wa Ta’ala akan 
menggantikan kejahatan yang telah dilakukannya dengan kebaikan. Firman 
Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Kecuali
 orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka
 orang-orang itu Allah akan menggantikan pada tempat kejahatan mereka 
dengan kebaikan, dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”
“Dan
 sesiapa yang bertaubat serta beramal salih, maka sesungguhnya (dengan 
itu) dia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat.”
(Surah Al-Furqan, ayat 70-71)
(Surah Al-Furqan, ayat 70-71)
Dalam
 konteks ini juga Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam memberi 
petunjuk agar kesalahan dosa yang telah dilakukan dibersihkan dengan 
membuat perkara yang berkebajikan sebagaimana sabda Baginda:
Maksudnya: “Bertaqwalah
 kepada Allah di mana saja kamu berada dan susulilah kejahatan dengan 
melakukan kebaikan, nescaya kebaikan itu akan menghapuskan kejahatan.”
(Hadis riwayat At-Tirmizi)
(Hadis riwayat At-Tirmizi)
7) Berdoa
Doa
 merupakan senjata yang penting bagi orang yang hendak membersihkan 
dirinya daripada dosa, kerana kehidupan seseorang itu tidak akan terarah
 di atas landasan yang benar kecuali dengan taufiq dan hidayah Allah 
Subhanahu wa Ta’ala.
Orang
 yang benar-benar ikhlas untuk menuju jalan kebaikan, kemudian 
memanjatkan doa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan rasa rendah diri
 dan takut sesungguhnya Allah akan membimbingnya ke jalan petunjuk dan 
memeliharanya daripada kejahatan nafsu dan syaitan.
Firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Dan
 berdoalah kepadaNya (Allah) dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak 
diterima) dan juga dengan perasaan berharap (supaya diterima). 
Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki 
amalannya.”
(Surah Al-A‘raf, ayat 56)
(Surah Al-A‘raf, ayat 56)
8.) Muhasabah diri
Antara
 langkah yang dapat membantu orang yang bertaubat supaya dia sentiasa 
bersungguh-sungguh dalam taubatnya ialah melakukan muhasabah atau 
membuat penilaian terhadap dirinya. Dengan
 melakukan penilaian seperti itu barulah dia dapat mengetahui kedudukan 
amalan yang telah dilaksanakannya, sama ada baik atau masih ada lagi 
kekurangan-kekurangan yang perlu ditambah atau dibaiki.Tegasnya berusaha sedaya upaya menjauhi tegahan Allah dan melaksanakan perintahNya.
Allah
 Subhanahu wa Ta’ala menganjurkan setiap orang yang beriman supaya 
sentiasa membuat penilaian terhadap amalan yang telah dilaksanakan 
sebagai bekalan menuju Hari Akhirat sebagaiman firmanNya:
Tafsirnya: “Wahai
 orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan 
suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri 
melihat dan memerhatikan apa yang telah disediakan (dari amal-amalnya) 
untuk hari esok (Hari Akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): 
Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Meliputi 
pengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.”
(Surah Al-Hasyr, ayat 18)
(Surah Al-Hasyr, ayat 18)
Penutup
Taubat
 suatu syariat yang wajib dilaksanakan dengan segera tanpa 
berlengah-lengah. Ia mengandungi kemuliaan, keberkatan dan nilai yang 
tinggi di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala jika didasarkan semata-mata 
keranaNya.
Selain
 itu, taubat adalah jalan untuk menuju segala macam kebaikan, sama ada 
kebaikan dunia mahupun kebaikan akhirat. Justeru itu, adalah penting 
bagi setiap orang melazimkan diri dengan bertaubat pada setiap ketika 
demi mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.
Sumber: Jabatan Mufti Brunei Darussalam


