Aurangzeb ialah namanya yang sengaja dihitamkan oleh ahli-ahli sejarah yang prejudis dengan Islam harus dibersihkan. Sejak kecil aku mengenali tokoh ini melalui buku-buku sejarah yang diajar di sekolah rendah.
Kata mereka dia adalah seorang tokoh kejam, tidak bertimbang rasa dan
 tidak berakhlak. Malah pada waktu itu aku menjadi seorang antara  
ribuan orang Islam yang menyanjung Akbar, Shah Jehan dan lain-lain raja 
dalam Dinasti Mogul di India.
Akbar tidak patut disanjung seperti yang ditonjolkan oleh orientalis-orientalis Barat.
 Sifat bertimbang rasa, lembut dan pemaafnya sangat tidak kena pada 
tempatnya. Malah ia adalah penguasa yang jelas menentang hukum-hakam 
Islam dengan menyediakan pelacur-pelacur di tempat-tempat rehat para 
musafir di dalam negaranya.
Dan kemungkaran terbesar yang dibuat oleh Akbar ialah mencipta agama 
Din Ilahi, iaitu agama paduan antara Hindu, Buddha, Kristian dan 
Islam. Beliau juga terlalu memberi muka kepada penentang-penentang Islam
 dengan menarik semula pembayaran jizyah sepertimana yang telah 
ditetapkan oleh syariat.
Sebaliknya, Aurangzeb adalah tokoh yang tegas, berani dan kuat memegang syariat.
 Beliau juga adalah ahli sufi yang benar-benar kuat menjalankan 
mujahadah dan latihan-latihan rohani. Beliau ialah seorang mujahid yag 
tidak teragak-agak menggunakan senjata apabila keadaan memerlukannya.
Sembahyang dan puasanya begitu banyak. Beliau mengharamkan arak, 
nyanyian-nyanyian, tari-tarian, gundik-gundik yang telah bermaharajalela
 dalam istana Dinasti Mogul sebelumnya. Fikiran dan firasatnya sangat tajam dan ini telah membuktikan dengan beberapa peristiwa.
Satu ketika peperangan telah meletus antara tentera Islam Dinasti 
Mogul dengan kaum pemberontak  di dalam negara India. Dalam peperangan 
itu, tentera Islam hampir tewas kerana tentera-tentera musuh menggunakan
 sihir. Senjata yang mereka gunakan tidak dapat digunakan menentang 
musuh kerana telah 'bertukar' kepada benda-benda lain. Dengan ini, 
tentera Islam lemah semangat dan dengan mudah dibunuh oleh tentera 
musuh.
Ternyata, tentera Islam tidak dapat menentang sihir yang dilakukan 
oleh tentera musuh. Berita ini telah diberitahu kepada Aurangzeb. 
Kerajaan Mahrata jika tidak segera dikalahkan, akan memusnahkan kerajaan
 Mogul yang Islam dan ini sudah tentu membahayakan semua penganut Islam 
di India. Tetapi bagaimanakah caranya? Bagaimana dan apakah yang perlu 
dilakukan untuk menghadapi tentera-tentera musuh yang menggunakan sihir 
ini?
Aurangzeb adalah yang sangat soleh. Beliau adalah seorang putera sufi yang
 yakin dengan bantuan Allah dalam menghadapi apa jua keadaan. 
Dikumpulkannya semua tentera Islam dan pada setiap senjata yang hendak 
dibawa bertempur digantungnya sehelai kain yang bertulis. Tetapi isi 
tulisan itu dirahsiakan, dan tidak siapa yang dibenarkan membuka kain 
yang terlipat itu sebelum tamat peperangan.
Aurangzeb mengingatkan tenteranya supaya bertaqwa kepada Allah dan 
yakinlah selalu dengan bantuan Allah. Beliau juga berpesan supaya jangan
 gentar menghadapi sihir tentera musuh kerana kain yang diikat pada 
setiap senjata itu akan menjadi pendinding.
Tentera Islam pun berperang dengan berani dan penuh keyakinan serta 
bertawakal kepada Allah. Mereka pun berjaya. Bila tamat peperangan, 
Aurangzeb memerintahkan tenteranya membaca tulisan pada kain yang diikat
 pada senjata, alangkah terkejutnya mereka bila tulisan pada kain yang 
diikat itu yang ada pada kain itu hanya perkataan: Bismillah!
Satu tindakan berani yang dilakukan oleh Aurangzeb semasa pemerintahannya ialah mengharamkan muzik yang melalaikan. Sebarang bentuk hiburan selain zikir, selawat dan lagu-lagu memuji Allah dilarang keras. Tentunya itu menimbulkan kejutan yang amat sangat dalam kalangan ahli-ahli muzik di negaranya, kerana selama ini muzik sangat disanjung dan mendapat tempat yang istimewa di hati para pemerintah sebelumnya.
Namun, bagi Aurangzeb yang tegas berpegang kepada syariat, segala 
bentuk perkara yang haram tetap haram walaupun disukai ramai. Padanya, 
muzik yang melalaikan membunuh jiwa perjuangan dan menyuburkan rasa 
khayal kepada cinta asyik maksyuk yang diharamkan oleh Islam. Ia 
berpegang tegas kepada sabda Rasulullah SAW: 
"Tidak ada ketaatan kepada 
makhluk (manusia) dengan bermaksiat kepada Khalik (Allah)."
Tindakan ini menimbulkan rasa tidak puas hati yang sangat meluas 
dalam kalangan para pemuzik dan mereka yang bersimpati dengannya. Lalu 
mereka mencari satu jalan untuk membantah undang-undang itu. untuk 
bangun menentang secara kekerasan mereka takut kerana mereka arif benar 
dengan sikap Aurangzeb yang tidak teragak-agak mengangkat senjata demi 
menegakkan hukum Allah.
Akhirnya mereka bersepakat melakukan demonstrasi secara 
besar-besaran. Untuk itu mereka telah membuat sebuah keranda yang besar 
untuk dibawa semasa perarakan. Dalam keranda itu mereka telah isikan 
semua alat-alat muzik mereka. Tentu keranda itu sangat besar 
memandangkan alat-alat muzik kepunyaan para pemuzik di dalam negara 
India itu sangat banyak.
Pada hari yang ditetapkan, beraraklah beramai-ramai. Sambil berarak 
mereka menangis tersedu-sedu. Tangisan itu bergema di seluruh negara 
menghasilkan suasana yang pilu dan menusuk jiwa. Rupa-rupanya tangisan 
itu mengundang raja dan rakyat seluruhnya kepada nasib pemuzik. Keranda 
besar itu turut diusung beramai-ramai sehinggalah perarakan itu melalui 
rumah Aurangzeb.
Mendengar tangisan yang mendayu-dayu, Aurangzeb pun bertanya, "Apakah yang sedang berlaku?"
Mendengar tangisan yang mendayu-dayu, Aurangzeb pun bertanya, "Apakah yang sedang berlaku?"
Orang pun menjelaskan bahawa itulah perarakan para pemuzik. Aurangzeb
 pun keluar melihat perarakan itu dan terus nampak keranda besar yang 
diusung. 
"Apakah yang diisikan dalam keranda besar itu?"
Orang menjawab, "Itulah muzik yang tuanku bunuh. Ia sudah menuju tempat pengebumiannya."
Mendengar itu, Aurangzeb pun berkata, "katakan kepada ahli-ahli muzik
 itu, cepat-cepatlah kebumikannya kerana aku dan rakyat ku tidak tahan 
lagi bau bangkainya!"
Jawapan ini sangat tegas dan tepat. Ahli-ahli muzik yang mengharapkan
 simpati dari Aurangzeb kecewa dan sekarang mereka kenal siapa Aurangzeb
 yang sebenarnya. Tetapi dalam hati Aurangzeb, raja soleh itu, puas 
kerana telah menyelamatkan rakyatnya daripada kelalaian dunia hedonisme.
 Dia sedar bahawa dialah yang akan ditanya di Padang Mahsyar nanti 
terhadap apa yang dilakukannya pada rakyat-rakyatnya. Biarlah pahit, 
kerana itu selalunya ubat.
Dalam hidupnya dia selalu menangis, iaitu apabila 
mendengar nasihat-nasihat alim-ulama. Beliau sangat serius bila 
mendengar tarbiah daripada ulama-ulama tasauf. Sembahyang tahajudnya banyak, hidup sederhana dan sering berpuasa sunat.
 Walaupun istana Mogul cantik dan mewah, Aurangzeb akan berada di situ 
sewaktu ada tugasan-tugasan rasmi sahaja. Rumahnya yang sebenar berada 
di tepi istana iaitu sebuah rumah kecil yang sangat sederhana.
Aurangzeb memerintah India selama 47 tahun, iaitu dari tahun 1659 
hingga 1707. Semasa menegakkan satu kerajaan yang kukuh, beliau tidak 
teragak-agak untuk bertindak demi menegakkan hukum Allah walaupun 
terpaksa berhadapan dengan saudara-saudaranya. Baginya pertalian 
syahadah melebihi pertalian darah dan saudaranya ialah siapa sahaja yang kuat berpegang kepada hukum Allah.
Dalam masa pemerintahan juga, beliau terpaksa berhadapan dengan 
pemberontak-pemberontak yang telah dimulakan oleh pemerintah-pemerintah 
dahulu. Dengan tegas, beliau menukarkan nama kota Banares, kepada 
Ahmadabad dan mendirikan sebuah masjid besar yang mempunyai kubah putih 
dengan menaranya menjulang tinggi ke langit. Berkat melimpah-limpah 
semasa pemerintahannya apabila hasil pendapatan meningkat dengan tinggi 
melebihi apa yang dicapai semasa pemerintaha Akbar.
Inilah antara usaha kecil ku untuk membersihkan nama Aurangzeb dari 
cercaan umat Islam dari zaman ke zaman. Kita telah diracuni sejarah 
hasil tulisan orientalis yang mengagungkan Akbar dan Shah Jehan. 
Sedangkan mereka berdualah sebenarnya penguasa yang telah mencuaikan 
tanggungjawab sebagai khalifah Islam. Sedangkan Aurangzeb yang soleh itu
 dituduh kejam dan namanya ditenggelamkan dalam sejarah Islam.
Memang dia keras tetapi adakalanya kita memerlukan orang-orang yang keras untuk menjaga kesucian Islam.
 Peribadi Aurangzeb yang tegas ini mengingatkan kita kepada Sayidina 
Umar Al Farouk yang terkenal ketegasannya itu. Dan mereka berdua inilah 
antara ribuan mujahid-mujahid Islam yang menepati sanggup dibenci kerana
 menjaga kesucian agama.
Sebagai manusia biasa, Aurangzeb tentunya mempunyai kesalahan dan 
kelemahan. Semoga, baginda diampunkan Allah. Mungkin menyedari 
kelemahannya itu, baginda telah berkata, "Kalaupun aku kejam, adalah 
kerana cinta ku kepada Islam mata!"

