Luqman itu adalah anak kepada Faghur bin Nakhur bin Tarikh (Azar),
dengan demikian itu Luqman adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s.;
atau dikatakan juga Luqman itu anak saudara kepada Nabi Ayub a.s.
Diriwayatkan juga bahawa Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000)
tahun sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan ia
pernah juga menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah
atau kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk
mengadili perbicaraan kaum Bani Israel.
AI-Allahamah AI-Alusy berkata: “Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa beliau hidup di zaman Nabi Daud a.s.” Katanya lagi: “Orang juga berselisih pendapat, adakah beliau seorang yang merdeka atau seorang hamba ? Kebanyakan pihak mengatakan beliau adalah seorang hamba Habsyi”
Dipetik dari Ibnu ‘Abbas katanya: “Luqman bukanlah seorang nabi mahu pun
raja tetapi beliau hanyalah seorang pengembala ternakan yang berkulit
hitam. Lalu Allah telah memerdekakannya dan sesungguhnya Dia redha
dengan segala kata-kata dan wasiat Luqman. Maka kerana itu, kisah ini
diceritakan di dalam AI-Qur’an agar kita semua dapat mengambil pedoman
dan berpegang dengan wasiat-wasiatnya.”
Ibnu Kathir berkata: ‘Ulama’ salaf berselisih pendapat tentang diri Luqman; adakah dia seorang nabi atau pun seorang hamba yang soleh tanpa taraf kenabian? Di antara dua pendapat ini, kebanyakan mereka berpegang dengan pendapat yang kedua.’
Para ulama’ semuanya sepakat mengatakan Luqman itu seorang bertaraf wali
dan Ahli Hikmah (bijak bistari), bukan seorang nabi, kerana lafaz
hikmah dalam ayat di atas dimaknakan ‘kenabian’. Dan dikatakan juga
apabila Luqman disuruh pilih antara Hikmah (kebijaksanaan) dengan
Nubuwwah (kenabian), dipilihnya Hikmah. Di an tara para ulama’ tersebut
ialah seperti Mujahid, Sa’id bin AI-Musayyab dan Ibnu Abbas. Wallahu
A’lam.”
Ibnu Kathir ada menyebutkan di dalam kitab sejarahnya: “Beliau ialah
Luqman bin Unqaa’ bin Sadam.” Diceritakan dari As Suhaili, dari Ibnu
Jarir dan AI-Qutaibi: “Beliau ialah Luqman bin Tharan”
Dikatakan bahawa beliau ialah anak kepada AI- Baura’. Ibnu Ishaq ada
menyebutkan beliau ialah Luqman bin AI Baura’ bin Tarikh iaitu Aazar Abu
Ibrahim AI-Khalil.
Adalah diceritakan, bahawa Luqman telah tidur di tengahari lalu
kedengaran suara memanggilnya:
“Hai Luqman! Mahukah kalau Allah jadikan engkau seorang Khalifah di bumi yang memerintah manusia dengan hukuman yang benar?” Dijawabnya: “Kalau Tuhanku menyuruh pilih, akan saya pilih ‘Afiat (selamat) dan saya tidak tidak mahu bala (ujian). Tetapi kalau saya ditugaskan juga saya akan turut. Kerana saya tahu bahawa Allah Taala kalau menetapkan sesuatu kepada saya pasti Dia menolong dan memelihara saya.”Kemudian dikatakan para malaikat pula bertanya: “Hai Luqman! Adakah engkau suka diberi Hikmah?” Dijawabnya: “Sesungguhnya seorang hakim kedudukannya berat, dia akan didatangi oleh orang-orang yang teraniaya dari segenap tempat. Kalau hakim adil akan selamat, dan kalau tersalah jalan akan tersalah pulan jalannya ke neraka. Siapa yang keadaannya hidup di dunia, itu lebih baik daripada dia menjadi mulia. Dan siapa yang memilih dunia lebih daripada akhirat, akan terfitnah oleh dunia dan tidak mendapat akhirat.”
“Hai Luqman! Mahukah kalau Allah jadikan engkau seorang Khalifah di bumi yang memerintah manusia dengan hukuman yang benar?” Dijawabnya: “Kalau Tuhanku menyuruh pilih, akan saya pilih ‘Afiat (selamat) dan saya tidak tidak mahu bala (ujian). Tetapi kalau saya ditugaskan juga saya akan turut. Kerana saya tahu bahawa Allah Taala kalau menetapkan sesuatu kepada saya pasti Dia menolong dan memelihara saya.”Kemudian dikatakan para malaikat pula bertanya: “Hai Luqman! Adakah engkau suka diberi Hikmah?” Dijawabnya: “Sesungguhnya seorang hakim kedudukannya berat, dia akan didatangi oleh orang-orang yang teraniaya dari segenap tempat. Kalau hakim adil akan selamat, dan kalau tersalah jalan akan tersalah pulan jalannya ke neraka. Siapa yang keadaannya hidup di dunia, itu lebih baik daripada dia menjadi mulia. Dan siapa yang memilih dunia lebih daripada akhirat, akan terfitnah oleh dunia dan tidak mendapat akhirat.”
Para malaikat pun takjub mendengarkan kebagusan kata-katanya itu.
Apabila Luqman tertidur semula, dia dikurniakan Hikmah, lalu terjaga dan
berbicara dengan kata-kata yang berhikmah selepas itu.
Juga diriwayatkan bahawa Luqman itu seorang hamba bangsa Habsyi,
kerjanya sebagai tukang kayu, tukang jahit dan seorang penggembala
kambing. Apabila bertemu dengan seorang lelaki dia bercakap dengan penuh
Hikmah, sehingga orang lelaki itu takjub lalu berkata: “Bukankah engkau
seorang penggembala kambing?” Dijawabnya: “Benar!” Lalu ditanya orang
lelaki itu lagi: “Bagaimana engkau telah dapat mencapai kedudukan engkau
yang begini (bijak bestari)?” Luqman menjawab: “Saya mendapatnya dengan
bercakap benar, memelihara amanah dan tak ambil tahu apa yang bukan
urusan saya.”
Ada juga diriwayatkan bahawa Luqman berasal dari Sudan/Mesir, berkulit
hitam, bibirnya tebal dan kulit kakinya pula retak-retak. Juga dikatakan
bahawa sebaik-baik orang dari benua Afrika itu adalah 3 orang, iaitu:
Bilal bin Robah, Mahja’ (yakni hamba sahaya Sayidina Umar ibn Khattab)
dan Luqman al-Hakim. Orang yang ke empat pula ialah an-Najasyi (Raja
Habsyah yang beriman di zaman Nabi Muhammad s.a.w.)
Ibnu Qutaibah berkata: “Luqman adalah seorang hamba Habsyi kepada
seorang lelaki dari kalangan bani Israil. Kemudian beliau dibebaskan dan
diberikannya harta.”
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., dia telah berkata: Rasullullah s.a.w. pernah bersabda:
“Adakah engkau semua tahu siapakah dia Luqman? “Mereka pun menjawab:
“Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih tahu”. Baginda bersabda: “Dia
adalah seorang Habsyi.” Pendapat yang mengatakan dia adalah seorang
habsyi, adalah dari lbnu Abbas dan Mujahid.
As-Suhaili berkata: “Luqman adalah Naubah dari penduduk Ielah (Sebuah bandar di tepi laut merah)” Demikian juga dipetik oleh Qatadah, dari Abdullah bin Az-Zubair: Aku telah bertanya kepada Jabir bin Abdullah: “Apakah cerita terakhir yang sampai kepadamu tentang perihal diri Luqman? “Jabir menjawab: “Dia adalah seorang yang pendek, pesek hidungnya dari keturunan Naubah.” lanya juga sebagaimana yang disebutkan dari Sa’id bin AI Musayyab, katanya: “Luqman adalah dari Sudan, Mesir.”
AI-Hassan AI-Basri pula berkata: “Luqman telah membina sebuah
singgahsana di Ramlah, Syam. Pada masa itu, tempat tersebut masih lagi
belum dibangunkan. Dia berada di sana sehinggalah Ian jut usianya dan
meninggal dunia.”
Ibrahim bin Adham berkata: “Aku telah diberitahu bahawa kubur Luqman
adalah di antara Masjid Ar-Ramlah dan tempat didirikan pasar pada hari
ini.Di tempat tersebut terdapat 70 kubur nabi-nabi sebelum Luqman.Dilaporkan, bahawa Luqman adalah seorang mufti sebelum Nabi Daud a.s
dibangkitkan. Apabila baginda diutuskan kepada umatnya, Luqman berhenti
dari memberikan fatwa. Ada orang bertanyakan; padanya tentang hal itu
lalu dia pun berkata: “Adakah aku tidak mahu berhenti apabila aku telah
merasa cukup?!! “
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari Mujahid: “Beliau adalah seorang Qadhi di kalangan kaum bani Israil di zaman Nabi Daud a.s”
Demikianlah siapa itu Luqman Al-Hakim. Tidak kira siapapun dia, yang
penting beliau adalah seorang yang mempunyai hikmah kebijaksanaan.
Kata-katanya diberkati Allah dan dirakamkan didalam Al-Quran seperti
yang disebeutkan oleh Allah SWT dalam surah Luqman ayat 12 di atas..
Dipetik dari tulisan Muhammad Khair Ramadhan Yusuf dalam bukunya Lukman al Hakim
_________________________________________