Tembok Besar China diyakini oleh pakar sejarah dunia bahawa ia dibina pada kurun kedua oleh Maharaja pertama China, Shih Huang Di. Shih Huang Di mengerah kudrat rakyat baginda secara kuku besi sehingga ramai yang terkorban sepanjang pembinaannya. Walaubagaimanapun, tiada bukti yang tepat untuk memberitahu di manakah lokasi permulaan projek tersebut berada. Tambah menyukarkan, kesan tembok yang dibina oleh Maharaja Shih Huang Di sudah terhapus ditelan zaman.
Projek ini dipercayai dibina secara mega
menjelang pemerintahan Dinasti Ming. Beberapa bahagian tembok yang rosak
dan terhakis, dipelihara dan dibina semula. Bahagian yang terputus,
disambung untuk membentuk rangkaian tembok yang dapat kita lihat hari
ini.
Secara keseluruhannya, boleh dikatakan
bahawa tembok besar ini dibina merentasi Tanah Besar China daripada
Barat ke Timur. Tembok Besar China turut mempunyai beberapa cabang yang
merentasi Tanah Besar China. Terdapat beberapa cabang yang memasuki
pendalaman Mongolia.
Titik hujung Tembok Besar China: Shanhai Pass
Tembok hujung ini dibina oleh panglima
Dinasti Ming, Xu Da pada 1381. Kemudian, Qi Jiguang membina pusat
pertahanan bertembok lengkap dengan tentera bersenjata. Tembok yang
dijolok dengan gelaran ‘Old Dragon’s Head’ ini mengadap Laut Bohai di
Lautan Pasifik. Ia terletak 300 kilometer daripada Beijing.
Permulaan Tembok Besar China: Jiayuguan Pass
Struktur ini dipercayai dibina pada tahun
1372 semasa pemerintahan Dinasti Ming. Struktur diperkuatkan untuk
menahan asakan daripada tentera Timurlane. Miskipun demikian, Timurlane
tidak pernah menjejakkan kaki ke Jiayuguan Pass kerana beliau meninggal
dunia sejurus sebelum rancangan penggempuran Tembok Besar China
dilakukan.
Jiayuguan Pass berada di sebelah Barat
China. Ia dibina berhampiran dengan oasis di sebuah kawasan yang tandus
di China. Struktur ini amat penting dalam sejarah China kerana pesalah
politik yang dibuang negeri akan melalui tembok ini dan tidak akan
kembali lagi.
Terdapat lagenda yang berkisar sewaktu pembinaan Jiayuguan Pass. Menurut lagenda tersebut, seorang komander yang bertanggungjawab terhadap pembinaan ini menanyakan kepada arkitek, Yi Kaizhan yang membina struktur ini tentang jumlah sebenar batu bata yang diperlukan.
Arkitek yang sememangnya pakar dan mahir
dalam selok belok pembinaan ini memberikan jumlah sebanyak 99,999 biji
batu bata. Komander yang ragu-ragu tentang jumlah tersebut memaksa Yi
Kaizhan menambah satu lagi biji batu bata. Walaubagaimanapun, selepas
siap satu biji batu bata tersisa dan batu bata tersebut diletakkan di
menara di Jiayuguan pass. Pantang larang menyebut bahawa jika batu bata
tersebut dialihkan, maka menara Jiayuguan Pass akan roboh.