Ini adalah spesis burung hud-hud yang masih wujud hingga kini. |
Banyak kisah ditampilkan di dalam Al Quran memiliki pengajaran yang
relevan sepanjang zaman dengan kehidupan sosial kita. Al Quran telah
menampilkan sejumlah tokoh-tokoh tauladan dan tokoh-tokoh pengajaran
agar dijadikan renungan tentang akibatnya kepada masyarakat. Ada kisah
pembela kebenaran yang terdiri dari Para Nabi, Rasul dan orang-orang
yang soleh, ada juga tokoh pelopor kezaliman seperti Firaun, Tsamud,
‘Ad, dan Abrahah.
Selain dari tokoh-tokoh dari bangsa manusia, ada juga kisah yang menampilkan pelajaran dari bangsa haiwan. Kisah Nabi Sulaiman dan burung Hud-Hud merupakan salah satu contoh kisah pengajaran yang terkandung di dalam Al Quran. Allah SWT berfirman dalam Surah An-Naml ayat 20-28, bermaksud,
Selain dari tokoh-tokoh dari bangsa manusia, ada juga kisah yang menampilkan pelajaran dari bangsa haiwan. Kisah Nabi Sulaiman dan burung Hud-Hud merupakan salah satu contoh kisah pengajaran yang terkandung di dalam Al Quran. Allah SWT berfirman dalam Surah An-Naml ayat 20-28, bermaksud,
20. dan (setelah itu) Nabi Sulaiman memeriksa kumpulan burung (yang turut serta Dalam tenteranya) lalu berkata: “Mengapa Aku tidak melihat burung hud-hud? Adakah ia dari mereka yang tidak hadir? 21. “Demi sesungguhnya! Aku akan menyeksanya Dengan seksa yang seberat-beratnya, atau Aku akan menyembelihnya, kecuali ia membawa kepadaKu alasan yang terang nyata (yang membuktikan sebab-sebab ia tidak hadir)”. 22. burung hud-hud itu tidak lama ghaibnya selepas itu, lalu datang sambil berkata (kepada Nabi Sulaiman): “Aku dapat mengetahui secara meliputi akan perkara yang Engkau tidak cukup mengetahuinya, dan Aku datang kepadamu dari negeri Saba’ Dengan membawa khabar berita yang diyakini kebenarannya. 23. “Sesungguhnya Aku dapati seorang perempuan memerintah mereka dan ia telah diberikan kepadanya (serba sedikit) dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan) dan ia pula mempunyai singgahsana yang besar. 24. “Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari Dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah, dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk, 25. “(Mereka dihalangi oleh Syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah Allah yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan di bumi, dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan. 26. “Allah! – tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar “. 27. Nabi Sulaiman berkata: Kami akan fikirkan dengan sehalus-halusnya, Adakah benar apa yang Engkau katakan itu, ataupun Engkau dari golongan yang berdusta. 28. “Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; Dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka”.
Kisah ini dirakamkan di dalam surah An Naml ayat 20 hingga 28 supaya ia
menjadi pengajaran kepada manusia, kisah mengenai sebuah kerajaan yang
tidak akan dimiliki oleh seseorangpun setelah kewafatan Nabi Allah
Sulaiman A.S.
Wahai Tuhanku! Ampuni kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tiada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya” – Surah As Shad:35, Al Quranul Karim
Pada satu ketika, Nabi Sulaiman A.S mengumpulkan seluruh
pengikut-pengikutnya dan memeriksa mereka baik dari kalangan manusia,
jin dan haiwan. Sesudah diteliti, ternyata burung Hud-Hud didapati tidak
hadir sehingga menyebabkan Nabi Sulaiman A.S murka kepada Hud-Hud dan
bertekad akan menyembelihnya sebagai hukuman. Tidak lama kemudian,
Hud-Hud datang menghadap Nabi Sulaiman dengan penuh pengaduan,
menjelaskan sebab-musabab keterlewatannya di dalam majlis perhimpunan
yang diwajibkan oleh Baginda Sulaiman. Hud-Hud menjelaskan kepada
Baginda bahawa ia terserempak dengan seorang wanita bernama Balqis,
seorang ratu kerajaan Saba’ yang memiliki singgahsana yang besar, tetapi
malangnya ratu tersebut tidak beriman dan tunduk kepada Allah Taala.
Pengaduan Hud-Hud diterima oleh Nabi Sulaiman, lantas Baginda
mengarahkan Hud-Hud untuk menyiasat perkara itu dan membawa surat
perutusan dari Baginda. Diringkaskan di sini bahawa Hud-Hud adalah
seekor makhluk kecil yang memiliki kepekaan dan prihatin terhadap
peristiwa yang berlaku di sekelilingnya. Keistimewaan yang dimiliki oleh
Hud-Hud adalah taat kepada pemimpin dan dahagakan maklumat. Walaupun
Hud-Hud menyedari kelewatannya bertemu Nabi Sulaiman, Hud-Hud tetap
hadir dengan membawa amanah untuk dihadapkan kepada pemimpinnya.
Keterlewatan Hud-Hud bukan alasan untuknya tidak hadir bertemu Nabi
Sulaiman. Ini menunjukkan Hud-Hud memiliki sifat berani biarpun
kemungkinan yang bakal berlaku ialah Hud-Hud akan dihukum oleh Nabi
Sulaiman.
Demi sesungguhnya! Aku akan menyeksanya dengan seksa yang seberat-beratnya, atau aku akan menyembelihnya, kecuali ia membawa kepadaku alasan yang terang nyata (yang membuktikan sebab-sebab ia tidak hadir) An Naml: 21, Al Quranul Karim
Sekali imbas ancaman yang dituturkan oleh Nabi Sulaiman A.S kepada
Hud-Hud tersebut adalah amat menggerunkan, apalagi jika ucapan tersebut
ditujukan kepada manusia yang melalaikan perintahnya. Seolah-olahnya
Nabi Sulaiman mengeluarkan ‘pekeliling surat berhenti kerja 24 jam’
kepada Hud-Hud, tetapi sambungan ayat selanjutnya menyerlahkan sisi lain
yang walaupun disampaikan dalam keadaan murka, namun rasional masih
menguasai diri Nabi Sulaiman, “…Kecuali jika dia datang kepadaku dengan
alasan yang jelas”.
Apa yang benar, Hud-Hud tidak terbang ke negeri Saba’ untuk
bersiar-siar, makan angin ataupun melanggar prinsip-prinsip umum seperti
mengabaikan perintah pemimpin dan sebagainya, sebaliknya Hud-Hud
terbang dan kembali ke perbarisan Nabi Allah Sulaiman. Kelewatan Hud-Hud
adalah kerana ingin mendapatkan maklumat berkaitan keadaan politik di
negeri Saba’. Misi yang dibawanya juga adalah misi yang besar, iaitu
misi men-tauhidkan umat manusia, bukannya misi-misi berbentuk sekunder
seperti masalah khilafiyyah, permusuhan peribadi dan tuduh-menuduh,
tetapi misi menyelamatkan manusia dari menjadi ‘parasit’ kekufuran.
Namun, tindakan Hud-Hud pula janganlah dijadikan alasan untuk bersikap
tidak Wala’ kepada pimpinan, iaitu wabak ‘meroyan’ dan ‘hilang kawalan’
dan ‘emosional‘, atau watak mengutamakan pendapat sendiri berbanding
keputusan pimpinan dalam melakukan gerak kerja jamaah sehingga tidak
selari dengan dasar dan matlamat gerakan Islam. Kisah ini tidak
seharusnya dijadikan sandaran dalil kepada aktivis gerakan Islam untuk
buat ‘kepala sendiri’ atau ingin berperanan sebagai Hud-Hud sahaja,
iaitu mahu meninjau ‘kawasan’ sahaja tanpa melakukan kerja lain. Ini
kerana yang terbang ke sana sini barangkali bukannya Hud-Hud milik Nabi
Sulaiman, tetapi mungkin seekor gagak hitam yang merayau-rayau meninjau
timbunan sampah.
Hud-Hud tetap meletakkan ketaatan kepada Nabi Sulaiman kerana ketaatan
kepada pemimpin adalah perkara dasar (thawabit) dalam berjamaah, bukan
mengabaikannya. Sikap yang ditunjukkan Hud-Hud juga memperlihatkan
bahawa seorang perajurit Islam mestilah memiliki kepekaan terhadap
amanah, sikap mengkaji dan teliti, bersemangat untuk menyedarkan kaum
walaupun dengan kemampuan dan peranan yang kecil. Begitulah juga dalam
ilmu dakwah, kategori penyampaian boleh dilakukan dengan pelbagai dari
setinggi-tinggi kaedah penyampaian sehingga serendah-rendah daya
kemampuan, bermula dari kuasa dan arahan, kemudiannya percakapan,
penulisan dan seterusnya akhlak yang baik. Baginda Nabi Muhammad S.A.W
sendiri sebelum dikenal sebagai pemidato di pentas dakwah dan politik,
Baginda S.A.W pada awalnya dikenal melalui akhlak yang mulia sehingga
digelar oleh sahabat dan musuh sebagai “Al Amin”.
Manakala dari sisi pengajaran yang dapat kita amati dari sikap Nabi
Allah Sulaiman pula, seorang pemimpin mestilah memiliki sifat tegas dan
sentiasa mencari jalan penyelesaian yang terbaik, bukannya bertindak
semberono dan menuduh tanpa pemeriksaan yang nyata. Ketelitian Nabi
Sulaiman dapat dilihat melalui katanya di dalam surah An Naml ayat 27:
Nabi Sulaiman berkata; Kami akan fikirkan dengan sehalus-halusnya,
adakah benar apa yang engkau katakan itu, ataupun engkau dari golongan
yang berdusta
Ketegasan ini menunjukkan kepada setiap pemimpin agar jangan segera
percaya dengan setiap alasan yang diberikan tanpa penelitian. Dalam
lapangan politik, seorang pemimpin memang wajar bersikap buruk sangka
kepada barisan yang dipimpinnya, tetapi bukanlah dengan hanya bersikap
buruk sangka sahaja tanpa mencari jalan penyelesaiannya. Periksa
betul-betul setiap laporan yang dikemukakan, kerana khuatir maklumatnya
ditokok-tambah, sedangkan realitinya ‘jauh panggang dari api’. Ini
kerana informasi yang tepat & boleh dipercayai sangat penting untuk
meneruskan kelancaran organisasi agar visinya mampu bergerak laju tanpa
‘tempang’.
Itulah yang ditekankan oleh Nabi Allah Sulaiman, Baginda tidak terus
melulu menerima setiap patah kata-kata Hud-Hud, sebaliknya memeriksa
intipati kebenarannya:
Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka” - An Naml:28, Al Quranul Karim
Imam Al Qurtubi di dalam tafsirnya mengatakan,
Ayat ini adalah dalil yang menunjukkan perlunya pengiriman
surat-surat kepada orang-orang musyrik dan menyampaikan dakwah tauhid
kepada mereka, dan mengajak mereka masuk Islam. Rasulullah S.A.W juga
telah menulis surat kepada kerajaan Caesar Romawi dan Kisra Parsi dan
kepada beberapa raja yang zalim” [Rujuk Tafsir Qurtubi 13/189]
Di dalam Surah An Naml ayat 28, sikap yang ditunjukkan oleh Nabi
Sulaiman juga mengajarkan bahawa seseorang pemimpin itu mestilah merasai
kehilangan anggota pengikutnya sekiranya tidak hadir. Seorang pemimpin
harus memerhatikan siapa yang tidak hadir dalam setiap pertemuan dan
kegiatan kerana ia merupakan tanggungjawab yang mesti dilakukannya
sebagaimana seorang imam memerhatikan kehadiran para makmum-nya. Kata
Umar Al Khattab R.A,
Selidiklah sahabatmu di waktu solat. Jikalau mereka tidak hadir kerana
sakit, engkau jenguklah. Dan sekiranya dalam keadaan sihat-sihat sahaja
maka patutlah untuk dicela.
Nabi Sulaiman juga mengajarkan kepada bakal pemimpin negara supaya tidak
meremehkan perkara kecil, kerana seringkali sesuatu yang besar bermula
dari awalnya nampak kecil. Tugas yang dimainkan oleh Hud-Hud hanya kecil
jika dibandingkan dengan jin Ifrit yang menanggung beban berat
singgahsana Balqis, tetapi sumbangan jentera kecilnya bernama Hud-Hud
tetap direkodkan di dalam Al Quran kerana “kejujuran”nya. Selain itu,
sebagai manusia kita perlu merasa malu dengan Hud-Hud, spesis burung
yang kecil tetapi hidupnya digunakan untuk misi besar iaitu mengajak
manusia mentauhidkan Allah, bahkan dia melakukan tugasan mulia tersebut
tanpa menunggu arahan khusus.
Jika kita telusuri dunia penciptaan yang berjaya mewujudkan peradaban di
dunia, kita dapat melihat banyak karya-karya penciptaan dan hasil-hasil
penemuan awalnya dirintis oleh individu tidak ternama seperti Ibnu
Firnas (W.887) yang mencipta bingkai pesawat yang hanya boleh
dikendalikan oleh seorang manusia sahaja. Kemudian hasil ujikaji
tersebut didukung oleh Wright brothers iaitu Oliver Wright dan Wilbur
Wright pada tahun 1903 sehingga berjaya menghasilkan pesawat secanggih
kita saksikan pada hari ini. Demikan juga dalam medan dakwah, pada
awalnya ia bermula daripada kekentalan seorang individu, kemudian
akhirnya nanti ia menjadi garapan organisasi sebagaimana kejayaan dakwah
Nabi Muhammad S.A.W yang bermula dari era pembinaan umat di Madinah,
tetapi impak mutakhirnya Baginda berjaya mencipta pelbagai versi tamadun
kerajaan dan ketokohan manusia yang berkiblatkan dakwah Islam.
Hasil kejayaan itu semuanya terangkum kepada kata kunci “Misi &
Visi”. Jika haiwan sekecil Hud-Hudpun memiliki visi dan misi-nya iaitu
“MENTAUHIDKAN ALLAH”, maka apatah lagi manusia yang diberikan kudrat
menundukkan seluruh makhluk yang diciptakan Allah di muka bumi ini.
Dengan visi dan misi inilah Salahuddin Al Ayyubi dapat menguasai kembali
Baitul Maqdis, dengan visi dan misi ini Saifuddin Qutuz berjaya
menewaskan tentera Tatar yang dianggap umat Islam waktu itu sebagai
Ya’juj wa Ma’juj, dengan visi dan misi ini juga menyebabkan Khalid Al
Walid tidak berkecil hati dengan perlucutan jawatannya sebagai panglima
perang oleh Khalifah.
Marilah kita tanamkan visi dan misi kehidupan kita semata-mata
mentauhidkan Allah Taala. Elakkan cara berfikir “ia bukan kerja saya”,
sebaliknya bertindaklah seperti Hud-Hud yang walaupun dia hadir dengan
‘lewat’nya, tetapi komitmen-nya, ke-ikhlasannya, kejujurannya dan gerak
kerjanya dipertaruhkan semata-mata demi usaha mentauhidkan Allah Taala.
Kita belajar ilmu untuk mentauhidkan Allah. Kita bekerja untuk
mentauhidkan Allah Taala. Kita menceburkan diri dalam dunia politik dan
kepartian untuk mentauhidkan Allah Taala, hatta dalam sekecil-kecil
perkara sekalipun seperti menulis di “wall facebook” dan sebagainya juga
demi mentauhidkan Allah Taala.
Ini kerana, jika anda benar-benar jujur, kesalahan bukanlah ukuran
seseorang itu melakukan kederhakaan, tetapi adalah kejayaan yang akan
menjadi renungan pada hari ‘esok’. Kejujuran adalah sifat para pendokong
kemenangan. Hal ini dapat kita pelajari dari kekalahan umat Islam di
perang Mu’tah, iaitu ketika ketiga-tiga orang panglima perang yang
dilantik Rasulullah S.A.W gugur syahid bernama Zaid bin Harithah, Jaafar
bin Abi Talib, dan Abdullah bin Rawahah; Khalid al-Walid mengambil alih
tempat ketua tentera, atas permintaan beberapa individu di dalamnya.
Khalid Al Walid melihat bilangan tentera Islam terlalu sedikit jika
dibandingkan dengan tentera Rom. Oleh itu, Khalid membuat keputusan
membawa tentera pulang ke Madinah. Apabila mereka hampir dengan Madinah,
mereka telah disambut taburan tanah daripada orang ramai sambil
berkata, “Wahai orang-orang yang melarikan diri. Kamu telah lari
daripada medan jihad di jalan Allah”.
Lantas Rasulullah S.A.W membela Para Sahabatnya yang jujur, “Mereka
bukanlah orang yang melarikan diri tetapi mereka adalah orang yang akan
mengulangi peperangan, Insya Allah”
[ Rujuk Sirah Ibnu Hisyam 4/292 ]
[ Rujuk Sirah Ibnu Hisyam 4/292 ]
Sumber Rujukan:
[1] Min Fiqhil Aulawiyyat, Dr. Majdi Hilali
[2] Feqh Nasr wa Tamkin, Dr. Mohamad Ali As Solabi
Sumber:http://www.tarbawi.my diaksess:7 Mac 2012:11:05AM)