Jin                    Sebahagian Tentera Nabi Sulaiman
       Sulaiman
                    bin Daud adalah satu-satunya Nabi yang memperoleh 
keistimewaan                    dari Allah S.W.T sehingga boleh memahami 
bahasa binatang. Dia                    boleh bicara dengan burung Hud 
Hud dan juga boleh memahami bahasa                    semut. Dalam 
Al-Quran surah An Naml, ayat 18-26 adalah contoh                    dari
 sebahagian ayat yang menceritakan akan keistimewaan Nabi               
     yang sangat kaya raya ini. 
Firman                    Allah, 
“Dan Sulaiman   
                   telah mewarisi Daud dan dia berkata, “hai manusia, 
kami telah                      diberi pengertian tentang suara burung 
dan kami diberi segala                      sesuatu. Sesungguhnya 
(semua) ini benar-benar suatu kurnia                      yang nyata.” 
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung, lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, “hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.”
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung, lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, “hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.”
Maka Nabi Sulaiman tersenyum                    dengan tertawa kerana mendengar perkataan semut itu. Katanya, 
 “Ya Rabbi, 
limpahkan kepadaku kurnia  untuk mensyukuri                      
nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada             
         kedua orang tuaku; kurniakan padaku hingga boleh mengerjakan   
                   amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkan aku 
dengan rahmat-Mu                      ke dalam golongan hamba-hambaMu 
yang soleh.”(An-Naml: 16-19)
 Menurut            
          sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya 
                     kepada seekor semut,  
“Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”
“Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”
“Sebesar biji gandum,”                    jawabnya. 
 Kemudian,                    Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum 
lalu memeliharanya                    dalam sebuah botol. Setelah genap 
satu tahun, Sulaiman membuka                    botol untuk melihat 
nasib si semut. Namun, didapatinya si semut                    hanya 
memakan sebahagian biji gandum itu. 
“Mengapa engkau hanya                    memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?” tanya Nabi Sulaiman. 
“Dahulu
 aku bertawakal                    dan pasrah diri kepada Allah,” jawab 
si semut. “Dengan tawakal                    kepada-Nya aku yakin bahawa
 Dia tidak akan melupakanku. Ketika                    aku berpasrah 
kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat                    
kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji         
           gandum lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku  
                  harus tinggalkan sebahagian sebagai bekal tahun 
berikutnya.” 
 Nabi                    Sulaiman, walaupun ia sangat kaya raya, namun 
kekayaannya adalah                    nisbi dan terbatas. Yang Maha Kaya
 secara mutlak hanyalah Allah                    SWT semata-mata. Nabi 
Sulaiman, meskipun sangat baik dan kasih,                    namun yang 
Maha Baik dan Maha Kasih dari seluruh pengasih hanyalah                 
   Allah SWT semata. Dalam diri Nabi Sulaiman tersimpan sifat terbatas  
                  dan kenisbian yang tidak dapat dipisahkan; sementara 
dalam Zat                    Allah sifat mutlak dan absolut. 
 
Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman, dia tetap manusia biasa yang tidak boleh sepenuhnya dijadikan tempat bergantung. Bagaimana kasihnya Nabi Sulaiman, dia adalah manusia biasa yang menyimpan kedaifan-kedaifannya tersendiri. Hal itu diketahui oleh semut Nabi Sulaiman. Kerana itu, dia masih tidak percaya kepada janji Nabi Sulaiman ke atasnya. Bukan kerana khuatir Nabi Sulaiman akan ingkar janji, namun khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu memenuhinya lantaran sifat manusiawinya. Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia.
Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman, dia tetap manusia biasa yang tidak boleh sepenuhnya dijadikan tempat bergantung. Bagaimana kasihnya Nabi Sulaiman, dia adalah manusia biasa yang menyimpan kedaifan-kedaifannya tersendiri. Hal itu diketahui oleh semut Nabi Sulaiman. Kerana itu, dia masih tidak percaya kepada janji Nabi Sulaiman ke atasnya. Bukan kerana khuatir Nabi Sulaiman akan ingkar janji, namun khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu memenuhinya lantaran sifat manusiawinya. Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia.
 Golongan                    Jin Iri Hati Dengan Ratu Balqis
      Ratu
                    Balqis adalah seorang wanita yang sangat cantik dan 
mempunyai                    akal yang cerdas, oleh sebab itulah 
golongan jin merasa iri                    hati dengannya. Mereka 
mengatakan bahawa Ratu Balqis itu mempunyai                    dua aib, 
pertama tubuhnya pendek dan kedua betisnya seperti                    
betis unta. 
 
 Maka                    Nabi Sulaiman memerintahkan supaya para Jin 
mengubah sedikit                    singgahsana Ratu Balqis, lalu beliau
 menyuruh pula membangun                    sebuah mahligai yang dibuat 
dari kaca. Bahagian bawah mahligai                    tersebut dan 
kelilingnya mengalir sungai-sungai dengan berisikan                    
ikan-ikan, di atas air itu dibuat sebuah jambatan daripada kaca.        
            
 
Ketika Ratu Balqis dan rombongan tiba, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: “Apakah ini singgahsanamu? Ratu Balqis menjawab: Mungkin! Ia tidak mengatakan ya, kerana dilihatnya ada sedikit perubahan. Tetapi tidak mengatakan bukan, disebabkan ada sebahagian yang serupa dengan singgah-sananya. Dari jawapan Ratu Balqis itu, tahulah Nabi Sulaiman a.s bahawa ia adalah seorang wanita yang berakal sempurna serta bijaksana.
Ketika Ratu Balqis dan rombongan tiba, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: “Apakah ini singgahsanamu? Ratu Balqis menjawab: Mungkin! Ia tidak mengatakan ya, kerana dilihatnya ada sedikit perubahan. Tetapi tidak mengatakan bukan, disebabkan ada sebahagian yang serupa dengan singgah-sananya. Dari jawapan Ratu Balqis itu, tahulah Nabi Sulaiman a.s bahawa ia adalah seorang wanita yang berakal sempurna serta bijaksana.
 Kemudian                    Nabi Sulaiman as menyuruh tamunya itu masuk
 ke dalam istana.                    Ketika Ratu Balqis melihat ke dalam
 istana, ia melihat seakan-akan                    ada aliran air, 
sehingga ia mengangkat kainnya, sehingga betisnya                    
tersingkap. Nabi Sulaiman as melihat betisnya itu, maka tidak           
         ada satu aibpun seperti yang disampaikan oleh golongan jin.    
                
 
Nabi Sulaiman berkata kepada Ratu Balqis: “Ini adalah sebuah mahligai yang licin, ia dibentuk daripada kaca.” ketika Ratu Balqis menyaksikan betapa hebatnya Nabi Sulaiman, ia berkata dalam hatinya: “Walaupun kerajaanku luas, singgahsanaku indah dan megah, bala tenteraku ramai, namun jika dibandingkan dengan semua yang aku saksikan ini, seakan-akan milikku tidak bererti.
Nabi Sulaiman berkata kepada Ratu Balqis: “Ini adalah sebuah mahligai yang licin, ia dibentuk daripada kaca.” ketika Ratu Balqis menyaksikan betapa hebatnya Nabi Sulaiman, ia berkata dalam hatinya: “Walaupun kerajaanku luas, singgahsanaku indah dan megah, bala tenteraku ramai, namun jika dibandingkan dengan semua yang aku saksikan ini, seakan-akan milikku tidak bererti.
 Kemudian                    ia berkata seperti yang diungkapkan di 
dalam Quran, firman Allah                    SWT surah An Naml ayat 44 
bermaksud: “Ya Tuhanku, sesungguhnya                    aku telah 
berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri                    
bersama Sulaiman kepada Allah Tuhan semesta alam.” Setelah itu          
          Ratu Balqis pun berkahwin dengan Nabi Sulaiman as. Peristiwa  
                  pernikahan Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis ini 
terjadi pada                    hari Jumaat. 
 Begitu                    besarnya kerajaan Nabi Sulaiman as. yang mana
 angin sebagai                    kenderaannya, manusia dan jin sebagai 
tenteranya, burung sebagai                    pembantu dan teman-teman 
bercakapnya, binatang-binatang buas                    sebagai buruhnya 
dan para malaikat sebagai utusannya. 
 
Nabi Sulaiman a.s mempunyai satu padang, sebahagian tanahnya terbuat daripada emas dan sebahagian lagi daripada perak. Jika tenteranya berbaris di padang itu, maka panjang barisan itu tidak kurang dari seratus parsakh. Sedangkan luas tempat tinggalnya adalah sebulan perjalanan.
Nabi Sulaiman a.s mempunyai satu padang, sebahagian tanahnya terbuat daripada emas dan sebahagian lagi daripada perak. Jika tenteranya berbaris di padang itu, maka panjang barisan itu tidak kurang dari seratus parsakh. Sedangkan luas tempat tinggalnya adalah sebulan perjalanan.
 Kemudian                    golongan jin membuat untuknya sebuah 
permaidani daripada emas                    dan perak. Pada permaidani 
tersebut terdapat dua belas ribu                    mihrab, pada setiap 
mihrab terdapat kursi daripada emas dan                    perak, 
kemudian duduk di atas tiap-tiap kursi tersebut seorang                 
   yang alim dari ulamak Bani Israil. 
 Pada                    setiap hari dimasak kira-kira seribu unta, 
empat ribu lembu                    dan empat puluh ribu kambing. Nabi 
Sulaiman juga mempunyai piring-piring                    yang besar 
bagaikan kolam dan periuk yang tetap berada di atas                    
tungku. 
Firman Allah SWT: 
“Para
 jin membuat                    untuk Nabi Sulaiman apa yang 
dikehendaknya dari bangunan yang                    tinggi dan 
patung-patung dan piring-piring yang besarnya seperti                   
 kolam dan periuk yang tetap berada di atas tungku.” (Saba’:       
             13)       
 Dikisahkan                    bahawa serendah-rendah darjat tempat umat
 Nabi Muhammad SAW                    di dalam Syurga itu ialah seratus 
kali luas kerajaan Sulaiman                    as. Malah lebih baik, 
kerana Syurga adalah tempat yang abadi.                    Di dalamnya 
tidak ada matahari, kesejukan, kesakitan, kesusahan                    
serta lain-lain penderitaan. Di Syurga adalah tempat yang abadi,        
            kesenangan tanpa batas, pemberian tanpa dihitung, penerimaan
                    tanpa ditolak. 
 Ada                    Syurga yang dinamakan dengan Darussalam, di 
dalamnya mempunyai                    keselamatan tanpa adanya 
kebinasaan, kenikmatan tanpa malapetaka,                    kecintaan 
tanpa permusuhan, kemuliaan tanpa kehinaan serta bermacam-macam         
           lagi kenikmatan yang sukar untuk diungkapkan. 
 Kemudian                    Syurga Jannatunna’im. Sesungguhnya bagi 
orang-orang yang bertakwa                    disediakan di sisi Tuhan 
mereka Syurga kenikmatan. Di dalamnya                    para 
hamba-hamba-Nya bertempat tinggal, para nabi menjadi sahabatnya,        
            tinggal kekal  dalamnya dengan kurnia yang berlimpah ruah.  
                  Tidak ada kesusahan di dalamnya, terdapat bidadari 
cantik dan                    jelita, mahligainya tinggi dan tempat yang
 luas. 
 Syurga                    Firdaus, disediakan bagi orang-orang yang 
tidak menyekutukan                    Allah SWT dengan sesuatu, 
menjauhkan diri daripada perbuatan                    maksiat, tidak 
membuat kemungkaran serta menjalankan segala                    yang 
diperintahkan Allah SWT. Allah SWT menjadikan penghuni                  
  Syurga ini sebagai kekasihNya. 
 Di                    dalam Syurga Firdaus terdapat empat sungai, iaitu
 sungai dari                    air tawar, sungai dari air susu yang 
tidak berubah rasanya,                    sungai dari air arak yang 
lazat rasanya dan sungai air madu.                    Di dalamnya juga 
diperolehi berbagai macam buah-buahan. Ada                    lagi empat
 mata air iaitu: Salsabil, Zanjabil, Rohiiq dan Tasniim.                
    Ada lagi dua mata air yang mengalir dan dua mata air yang memancar, 
                   iaitu Al-kaafuur dan Al-kautsar. Di dalamnya juga 
diperolehi                    segala sesuatu yang tidak pernah dilihat 
oleh mata dan didengar                    oleh telinga dan tidak pernah 
terlintas dalam hati. 
Firman Allah SWT: 
