Jin Sebahagian Tentera Nabi Sulaiman
Sulaiman
bin Daud adalah satu-satunya Nabi yang memperoleh
keistimewaan dari Allah S.W.T sehingga boleh memahami
bahasa binatang. Dia boleh bicara dengan burung Hud
Hud dan juga boleh memahami bahasa semut. Dalam
Al-Quran surah An Naml, ayat 18-26 adalah contoh dari
sebahagian ayat yang menceritakan akan keistimewaan Nabi
yang sangat kaya raya ini.
Firman Allah,
“Dan Sulaiman
telah mewarisi Daud dan dia berkata, “hai manusia,
kami telah diberi pengertian tentang suara burung
dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya
(semua) ini benar-benar suatu kurnia yang nyata.”
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung, lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, “hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.”
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung, lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, “hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.”
Maka Nabi Sulaiman tersenyum dengan tertawa kerana mendengar perkataan semut itu. Katanya,
“Ya Rabbi,
limpahkan kepadaku kurnia untuk mensyukuri
nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada
kedua orang tuaku; kurniakan padaku hingga boleh mengerjakan
amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkan aku
dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hambaMu
yang soleh.”(An-Naml: 16-19)
Menurut
sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya
kepada seekor semut,
“Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”
“Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”
“Sebesar biji gandum,” jawabnya.
Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum
lalu memeliharanya dalam sebuah botol. Setelah genap
satu tahun, Sulaiman membuka botol untuk melihat
nasib si semut. Namun, didapatinya si semut hanya
memakan sebahagian biji gandum itu.
“Mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?” tanya Nabi Sulaiman.
“Dahulu
aku bertawakal dan pasrah diri kepada Allah,” jawab
si semut. “Dengan tawakal kepada-Nya aku yakin bahawa
Dia tidak akan melupakanku. Ketika aku berpasrah
kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat
kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji
gandum lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku
harus tinggalkan sebahagian sebagai bekal tahun
berikutnya.”
Nabi Sulaiman, walaupun ia sangat kaya raya, namun
kekayaannya adalah nisbi dan terbatas. Yang Maha Kaya
secara mutlak hanyalah Allah SWT semata-mata. Nabi
Sulaiman, meskipun sangat baik dan kasih, namun yang
Maha Baik dan Maha Kasih dari seluruh pengasih hanyalah
Allah SWT semata. Dalam diri Nabi Sulaiman tersimpan sifat terbatas
dan kenisbian yang tidak dapat dipisahkan; sementara
dalam Zat Allah sifat mutlak dan absolut.
Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman, dia tetap manusia biasa yang tidak boleh sepenuhnya dijadikan tempat bergantung. Bagaimana kasihnya Nabi Sulaiman, dia adalah manusia biasa yang menyimpan kedaifan-kedaifannya tersendiri. Hal itu diketahui oleh semut Nabi Sulaiman. Kerana itu, dia masih tidak percaya kepada janji Nabi Sulaiman ke atasnya. Bukan kerana khuatir Nabi Sulaiman akan ingkar janji, namun khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu memenuhinya lantaran sifat manusiawinya. Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia.
Bagaimanapun kayanya Nabi Sulaiman, dia tetap manusia biasa yang tidak boleh sepenuhnya dijadikan tempat bergantung. Bagaimana kasihnya Nabi Sulaiman, dia adalah manusia biasa yang menyimpan kedaifan-kedaifannya tersendiri. Hal itu diketahui oleh semut Nabi Sulaiman. Kerana itu, dia masih tidak percaya kepada janji Nabi Sulaiman ke atasnya. Bukan kerana khuatir Nabi Sulaiman akan ingkar janji, namun khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu memenuhinya lantaran sifat manusiawinya. Tawakal atau berpasrah diri bulat-bulat hanyalah kepada Allah SWT semata, bukan kepada manusia.
Golongan Jin Iri Hati Dengan Ratu Balqis
Ratu
Balqis adalah seorang wanita yang sangat cantik dan
mempunyai akal yang cerdas, oleh sebab itulah
golongan jin merasa iri hati dengannya. Mereka
mengatakan bahawa Ratu Balqis itu mempunyai dua aib,
pertama tubuhnya pendek dan kedua betisnya seperti
betis unta.
Maka Nabi Sulaiman memerintahkan supaya para Jin
mengubah sedikit singgahsana Ratu Balqis, lalu beliau
menyuruh pula membangun sebuah mahligai yang dibuat
dari kaca. Bahagian bawah mahligai tersebut dan
kelilingnya mengalir sungai-sungai dengan berisikan
ikan-ikan, di atas air itu dibuat sebuah jambatan daripada kaca.
Ketika Ratu Balqis dan rombongan tiba, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: “Apakah ini singgahsanamu? Ratu Balqis menjawab: Mungkin! Ia tidak mengatakan ya, kerana dilihatnya ada sedikit perubahan. Tetapi tidak mengatakan bukan, disebabkan ada sebahagian yang serupa dengan singgah-sananya. Dari jawapan Ratu Balqis itu, tahulah Nabi Sulaiman a.s bahawa ia adalah seorang wanita yang berakal sempurna serta bijaksana.
Ketika Ratu Balqis dan rombongan tiba, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: “Apakah ini singgahsanamu? Ratu Balqis menjawab: Mungkin! Ia tidak mengatakan ya, kerana dilihatnya ada sedikit perubahan. Tetapi tidak mengatakan bukan, disebabkan ada sebahagian yang serupa dengan singgah-sananya. Dari jawapan Ratu Balqis itu, tahulah Nabi Sulaiman a.s bahawa ia adalah seorang wanita yang berakal sempurna serta bijaksana.
Kemudian Nabi Sulaiman as menyuruh tamunya itu masuk
ke dalam istana. Ketika Ratu Balqis melihat ke dalam
istana, ia melihat seakan-akan ada aliran air,
sehingga ia mengangkat kainnya, sehingga betisnya
tersingkap. Nabi Sulaiman as melihat betisnya itu, maka tidak
ada satu aibpun seperti yang disampaikan oleh golongan jin.
Nabi Sulaiman berkata kepada Ratu Balqis: “Ini adalah sebuah mahligai yang licin, ia dibentuk daripada kaca.” ketika Ratu Balqis menyaksikan betapa hebatnya Nabi Sulaiman, ia berkata dalam hatinya: “Walaupun kerajaanku luas, singgahsanaku indah dan megah, bala tenteraku ramai, namun jika dibandingkan dengan semua yang aku saksikan ini, seakan-akan milikku tidak bererti.
Nabi Sulaiman berkata kepada Ratu Balqis: “Ini adalah sebuah mahligai yang licin, ia dibentuk daripada kaca.” ketika Ratu Balqis menyaksikan betapa hebatnya Nabi Sulaiman, ia berkata dalam hatinya: “Walaupun kerajaanku luas, singgahsanaku indah dan megah, bala tenteraku ramai, namun jika dibandingkan dengan semua yang aku saksikan ini, seakan-akan milikku tidak bererti.
Kemudian ia berkata seperti yang diungkapkan di
dalam Quran, firman Allah SWT surah An Naml ayat 44
bermaksud: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah
berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri
bersama Sulaiman kepada Allah Tuhan semesta alam.” Setelah itu
Ratu Balqis pun berkahwin dengan Nabi Sulaiman as. Peristiwa
pernikahan Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis ini
terjadi pada hari Jumaat.
Begitu besarnya kerajaan Nabi Sulaiman as. yang mana
angin sebagai kenderaannya, manusia dan jin sebagai
tenteranya, burung sebagai pembantu dan teman-teman
bercakapnya, binatang-binatang buas sebagai buruhnya
dan para malaikat sebagai utusannya.
Nabi Sulaiman a.s mempunyai satu padang, sebahagian tanahnya terbuat daripada emas dan sebahagian lagi daripada perak. Jika tenteranya berbaris di padang itu, maka panjang barisan itu tidak kurang dari seratus parsakh. Sedangkan luas tempat tinggalnya adalah sebulan perjalanan.
Nabi Sulaiman a.s mempunyai satu padang, sebahagian tanahnya terbuat daripada emas dan sebahagian lagi daripada perak. Jika tenteranya berbaris di padang itu, maka panjang barisan itu tidak kurang dari seratus parsakh. Sedangkan luas tempat tinggalnya adalah sebulan perjalanan.
Kemudian golongan jin membuat untuknya sebuah
permaidani daripada emas dan perak. Pada permaidani
tersebut terdapat dua belas ribu mihrab, pada setiap
mihrab terdapat kursi daripada emas dan perak,
kemudian duduk di atas tiap-tiap kursi tersebut seorang
yang alim dari ulamak Bani Israil.
Pada setiap hari dimasak kira-kira seribu unta,
empat ribu lembu dan empat puluh ribu kambing. Nabi
Sulaiman juga mempunyai piring-piring yang besar
bagaikan kolam dan periuk yang tetap berada di atas
tungku.
Firman Allah SWT:
“Para
jin membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang
dikehendaknya dari bangunan yang tinggi dan
patung-patung dan piring-piring yang besarnya seperti
kolam dan periuk yang tetap berada di atas tungku.” (Saba’:
13)
Dikisahkan bahawa serendah-rendah darjat tempat umat
Nabi Muhammad SAW di dalam Syurga itu ialah seratus
kali luas kerajaan Sulaiman as. Malah lebih baik,
kerana Syurga adalah tempat yang abadi. Di dalamnya
tidak ada matahari, kesejukan, kesakitan, kesusahan
serta lain-lain penderitaan. Di Syurga adalah tempat yang abadi,
kesenangan tanpa batas, pemberian tanpa dihitung, penerimaan
tanpa ditolak.
Ada Syurga yang dinamakan dengan Darussalam, di
dalamnya mempunyai keselamatan tanpa adanya
kebinasaan, kenikmatan tanpa malapetaka, kecintaan
tanpa permusuhan, kemuliaan tanpa kehinaan serta bermacam-macam
lagi kenikmatan yang sukar untuk diungkapkan.
Kemudian Syurga Jannatunna’im. Sesungguhnya bagi
orang-orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan
mereka Syurga kenikmatan. Di dalamnya para
hamba-hamba-Nya bertempat tinggal, para nabi menjadi sahabatnya,
tinggal kekal dalamnya dengan kurnia yang berlimpah ruah.
Tidak ada kesusahan di dalamnya, terdapat bidadari
cantik dan jelita, mahligainya tinggi dan tempat yang
luas.
Syurga Firdaus, disediakan bagi orang-orang yang
tidak menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu,
menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat, tidak
membuat kemungkaran serta menjalankan segala yang
diperintahkan Allah SWT. Allah SWT menjadikan penghuni
Syurga ini sebagai kekasihNya.
Di dalam Syurga Firdaus terdapat empat sungai, iaitu
sungai dari air tawar, sungai dari air susu yang
tidak berubah rasanya, sungai dari air arak yang
lazat rasanya dan sungai air madu. Di dalamnya juga
diperolehi berbagai macam buah-buahan. Ada lagi empat
mata air iaitu: Salsabil, Zanjabil, Rohiiq dan Tasniim.
Ada lagi dua mata air yang mengalir dan dua mata air yang memancar,
iaitu Al-kaafuur dan Al-kautsar. Di dalamnya juga
diperolehi segala sesuatu yang tidak pernah dilihat
oleh mata dan didengar oleh telinga dan tidak pernah
terlintas dalam hati.
Firman Allah SWT: