Istanbul atau yang dulunya dikenali sebagai Costantinople, adalah salah
sebuah bandar nostalgia dunia. Tidak setakat tercatat oleh tinta Sejarah
Islam, bahkan statusnya sebagai salah sebuah bandar utama dunia, pasti
mengundang seisi alam manusia untuk meninjau dan menghubungkan sejarah
kegemilangan masing-masing dengannya Istanbul diasaskan pada tahun 330M
oleh Maharaja Byzantine iaitu Costantine I.
Kedudukannya yang strategik, diungkapkan oleh Napoleon Bonapart kalaulah
dunia ini sebuah negara, maka Costantinople inilah yang paling layak
menjadi ibu negaranya. Costantinople telah pun menjadi ibu negara
Empayar Byzantine semenjak penubuhannya. Ini menjadikan bandar berkenaan
sebagai salah sebuah bandar terbesar dan utama dunia.
Kedudukan Istanbul (Constantinople) yang strategik |
Kedudukan Costantinople yang sedemikian rupa, meletakkan ia di kedudukan
yang istimewa apabila umat Islam memulakan agenda pertembungan mereka
dengan Empayar Byzantine. Rasulullah SAW telah pun beberapa kali
memberikan khabar gembira tentang pembukaan kota ini di tangan umat
Islam seperti yang dinyatakan oleh Baginda SAW di dalam peperangan
Khandak. Sabda baginda SAW : ”Sesungguhnya Costantinople itu pasti akan
dibuka. Sebaik-baik ketua adalah ketuanya, dan sebaik-baik tentera
adalah tenteranya”.
Terdapat banyak lagi hadith lain seperti ini dan ia menimbulkan
keghairahan para khalifah dan pemimpin Islam untuk berusaha menawan kota
Costantinople berkenaan. Usaha pertama dilancarkan pada tahun 44H iaitu
di zaman Muawiyah bin Abi Sufian RA. Akan tetapi, usaha berkenaan gagal
dan Abu Ayyub Al-Ansari yang merupakan salah seorang sahabat Nabi yang
menyertainya, syahid di pinggir kota Costantinople berkenaan. Manakala
di zaman Sulaiman bin Abdul Malik pula, Khilafah Umayah telah
menyediakan pasukan terhandal untuk menawan kembali kota berkenaan pada
tahun 98H tetapi masih belum diizinkan oleh Allah SWT. (rujuk Al-Ibar
oleh Ibnu Khaldun 3 / 70 dan Tarikh Khalifah bin Khayyath ms. 315)
Selepas kejatuhan Baghdad tahun 656H, usaha menawan Costantinople
diteruskan pula oleh kerajaan-kerajaan kecil di Asia Minor (Anatolia)
terutamanya Kerajaan Seljuk. Pemimpin masyhurnya, Alp Arslan (455-465H /
1063-1072M) telah berjaya mengalahkan Maharaja Rum, Dimonos, pada tahun
463H / 1070M. Beliau telah menangkap lalu memenjarakannya sebelum
dibebaskan dengan persetujuan untuk membayar jizyah tahunan kepada
Kesultanan Seljuk. Peristiwa ini telah meletakkan sebahagian besar
Empayar Rom di bawah pengaruh Kerajaan Islam Seljuk.
Bagaimana pun, selepas daripada merosot dan jatuhnya Kerajaan Seljuk
berkenaan, terbentuk pula beberapa kerajaan kecil di Anatolia. Antaranya
ialah kerajaan Seljuk Rum yang telah berjaya meluaskan kekuasaannya
sehingga ke pantai Laut Ege di barat, seterusnya melemahkan pengaruh dan
kekuasaan Empayar Rom.
Costantinople Dan Daulah ‘Uthmaniyyah
Di awal kurun ke-8 hijrah / 14M, Daulah Uthmaniyyah telah mengadakan
persepakatan bersama Seljuk Rum yang ketika itu berpusat di bandar
Konya. Persepakatan ini memberikan nafas baru kepada usaha umat Islam
untuk menawan Costantinople. Usaha awal yang dibuat ialah di zaman
Sultan Yildrim Beyazid yang mana beliau telah berjaya mengepung kota itu
pada tahun 796H / 1393M. Peluang yang ada telah digunakan oleh Sultan
Beyazid untuk memaksa Maharaja Byzantine menyerahkan Costantinople
secara aman kepada umat Islam. Akan tetapi, usahanya itu menemui
kegagalan dengan kedatangan bantuan Eropah dan dalam masa yang sama,
tentera Mongol di bawah pimpinan Timurlank telah menyerang Daulah
‘Uthmaniyyah. Serangan itu dikenali sebagai Perang Ankara dan ini telah
memaksa Sultan Beyazid untuk menarik balik tenteranya bagi
mempertahankan negara dari serangan Mongol. Dalam peperangan itu, beliau
telah ditawan dan kemudiannya meninggal dunia pada tahun 1402M.
Kejadian itu telah menyebabkan idea untuk menawan Costantinople terhenti
untuk beberapa ketika.
Empayar Uthmaniyah dan Empayar-empayar Eropah |
Selepas Daulah ‘Uthmaniyyah mencapai ke peringkat yang lebih maju dan
tersusun, roh jihad telah hidup semua dengan nafas baru. Semangat dan
kesungguhan yang ada itu telah mendorong Sultan Murad II (824-863H /
1421-1451M) untuk meneruskan usaha menawan Costantinople. Beberapa usaha
telah berjaya dibuat untuk mengepung kota itu tetapi dalam masa yang
sama berlaku pengkhianatan di pihak umat Islam. Mahajara Byzantine telah
mengambil peluang ini untuk menabur fitnah dan mengucar-kacirkan saf
tentera Islam. Usaha Sultan Murad II itu tidak berjaya sampai ke
sasarannya sehinggalah di zaman anak beliau, Sultan Muhammad Al-Fatih,
sultan ke-7 Daulah ‘Uthmaniyyah.
Sultan Muhammad Al-Fatih |
Semenjak kecil, Sultan Muhammad Al-Fatih telah meneliti dan meninjau
usaha ayahnya menawan Costantinople. Bahkan beliau terus mengkaji
tentang usaha-usaha yang pernah dibuat sepanjang sejarah Islam ke arah
itu, sehingga menimbulkan keazaman yang kuat untuk beliau meneruskan
cita-cita umat Islam zaman berzaman itu. Ketika menaiki takhta pada
tahun 855H / 1451M, beliau telah mula berfikir dan menyusun strategi
untuk menawan kota berkenaan..
Kekuatan Sultan Muhammad Al-Fatih banyak terletak pada ketinggian
peribadinya. Semenjak kecil, beliau telah ditarbiah secara intensif oleh
para ulamak terulung di zamannya. Di zaman ayahnya, iaitu Sultan Murad
II, Asy-Syeikh Muhammad bin Ismail Al-Kurani telah menjadi murabbi Amir
Muhammad (Al-Fatih). Ketika itu, Amir Muhammad adalah ketua bagi kawasan
Manisa. Sultan Murad II telah menghantar beberapa orang ulamak untuk
mengajar anaknya sebelum itu, tetapi tidak diendahkan oleh Amir
Muhammad. Lalu, beliau menghantar Asy-Syeikh Al-Kurani dan memberikan
kuasa kepadanya untuk memukul Amir Muhammad jika beliau membantah tunjuk
ajar gurunya. Apabila beliau menemui Amir Muhammad dan menjelaskan
tentang hak yang diberikan oleh baginda Sultan, Amir Muhammad ketawa
lalu dipukul oleh Asy-Syeikh Al-Kurani dengan begitu kuat sekali.
Peristiwa ini telah menimbulkan kesan yang mendalam pada diri Amir
Muhammad lantas selepas itu beliau terus menghafal Al-Quran dalam masa
yang singkat
Tarbiah yang diberikan oleh para ulamak murabbi itu memberikan pengaruh
yang besar, bukan hanya kepada peribadi Sultan, bahkan kepada corak
pemerintahan dan adat resam Daulah ‘Uthmaniyyah itu sendiri. Sekiranya
Sultan melakukan kesilapan, murabbinya itu akan menegur. Sultan juga
dipanggilnya dengan nama dan apabila bersalam, Sultan yang akan mencium
tangan ulamak yang menjadi murabbinya itu.Dengan tarbiah yang teliti dan
penuh terhormat seperti ini, tidak hairanlah jika peribadi-peribadi
yang unggul seperti Muhammad Al-Fatih lahir menempa nama di persada
sejarah..
Asy-Syeikh Ak Semsettin
Dalam masa yang sama Asy-Syeikh Ak Samsettin (Syamsuddin) merupakan
murabbi Sultan Muhammad Al-Fatih yang hakiki. Namanya yang sebenar ialah
Muhammad bin Hamzah Ad-Dimasyqi Ar-Rumi yang mana nasabnya sampai
kepada Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA. Beliau mengajar Amir Muhammad
ilmu-ilmu asas iaitu Al-Qur’an, Al-Hadith, Feqah, Linguistik (Arab,
Parsi dan Turki) dan juga ilmu kemahiran yang lain seperti Matematik,
Falak, Sejarah, Ilmu Peperangan dan sebagainya.
Semenjak kecil, Syeikh Ak Semsettin berjaya meyakinkan Amir Muhammad
bahawa beliau adalah orang yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW di dalam
hadith pembukaan Costantinople berkenaan. Apabila beliau menaiki
takhta, Sultan Muhammad segera menemui Syeikh Ak Semsettin bagi
menyiapkan bala tentera ke arah penawanan Costantinople, demi
merealisasikan hadith Rasulullah SAW berkenaan. Peperangan yang maha
hebat itu memakan masa selama 54 hari.
Sultan Muhammad Al-Fatih sangat menyayangi Syeikh Ak Semsettin. Beliau
mempunyai kedudukan yang istimewa pada diri Sultan Muhammad Al-Fatih dan
ini sangat jelas dinyatakan oleh beliau ketika pembukaan Istanbul,
“…sesungguhnya kamu semua melihat aku gembira sekali. Kegembiraanku ini
bukanlah semata-mata kerana kejayaan kita menawan kota ini, akan tetapi
ia adalah kerana hadirnya di sisiku syeikhku yang mulia, dialah
pendidikku, Asy-Syeikh Ak Semsettin.”
Persediaan Ke Arah Penawanan
Sultan Muhammad Al-Fatih telah membuat persediaan yang besar ke arah
mencapai matlamatnya menawan Costantinople. Beliau telah menyediakan
mujahid seramai kira-kira 250,000 dan ini merupakan angka yang begitu
besar jika dibandingkan dengan tentera negara lain di zaman itu. Para
mujahid berkenaan diberikan latihan intensif dan sentiasa diperingatkan
dengan pujian Rasulullah SAW kepada tentera yang akan menawan
Costantinople itu nanti.
Beliau telah membina Kota Rumeli (Rumeli Hisari) di tebing Eropah Selat
Bosphorus iaitu di bahagian tersempit antara tebing Asia dan Eropah.
Kota yang berhadapan dengan kota binaan Sultan Beyazid di sebelah tebing
Asia ini, mempunyai peranan yang besar dalam usaha mengawal lalu lintas
di selat tersebut. Maharaja Byzantine telah berusaha gigih untuk
menghalang Sultan Muhammad Al-Fatih daripada membina kota berkenaan
tetapi gagal menghalangnya.
Sultan Muhammad Al-Fatih juga berusaha untuk mempertingkatkan
kelengkapan senjatanya. Beliau telah menapatkan khidmat pakar membina
meriam bernama Orban. Beberapa meriam telah dibina termasuk Meriam
Diraja yang masyhur. Catatan menceritakan betapa meriam ini adalah yang
terbesar di zaman berkenaan. Beratnya beratus tan dan memerlukan beratus
tenaga tentera untuk mengangkutnya. Beliau juga menyediakan kira-kira
400 buah kapal laut untuk tujuan yang sama.
Raja Constantine XI Palaeologus, (1405-1453) Sumber: Wikipedia |
Sebelum serangan dibuat, Sultan Muhammad Al-Fatih telah mengadakan
perjanjian dengan musuh-musuh yang lain. Ini merupakan strategi yang
penting supaya seluruh tenaga dapat ditumpukan kepada musuh yang satu
tanpa ada sebarang ancaman yang berada di luar jangkaan. Antaranya ialah
perjanjian yang dibuat dengan kerajaan Galata yang berjiran dengan
Byzantine. Perkembangan ini sangat membimbangkan Maharaja Byzantine
iaitu Raja Constantine XI Palaeologus, (1405-1453, memerintah 1449 -
1453) lantas pelbagai cubaan dibuat untuk menawan hati Sultan Muhammad
Al-Fatih supaya membatalkan hasratnya. Hadiah dan rasuh cuba dibuat
untuk tujuan berkenaan. Akan tetapi semuanya menemui kegagalan.
Keazaman yang begitu kuat pada diri Sultan Muhammad Al-Fatih telah
mendorong Maharaja Byzantine berusaha mendapatkan pertolongan daripada
negara-negara Eropah. Tanpa segan silu, beliau memohon pertolongan dari
kepimpinan gereja Katholik, sedangkan ketika itu semua gereja di
Costantinople bermazhab Orthodoks. Atas dasar bermuka-muka demi
mengekalkan kuasanya, Maharaja Byzantine telah mengaku bersetuju untuk
menukar mazhab di Costantinople demi menyatukan kedua-dua aliran yang
saling bermusuh itu. Wakil telah dihantar dari Eropah ke Costantinople
untuk tujuan berkenaan. Beliau telah berkhutbah di Gereja Aya Sofya
menyatakan ketundukan Byzantine kepada Katholik. Akan tetapi hal ini
telah menimbulkan kemarahan penduduk Costantinople yang bermazhab
Orthodoks. Sehinggakan ada di antara pemimpin Orthodoks berkata,
Situasi ini telah mencetuskan pemberotakan rakyat terhadap keputusan maharaja yang dianggap khianat.
"Sesungguhnya aku lebih rela melihat di bumi Byzantine ini serban para orang Turki (muslim) daripada aku melihat topi Latin!”
Situasi ini telah mencetuskan pemberotakan rakyat terhadap keputusan maharaja yang dianggap khianat.
Serangan
Costantinople mempunyai keistimewaannya yang tersendiri dari aspek
geografi. Ia dikelilingi oleh lautan dari tiga penjuru iaitu Selat
Bhosphore, Laut Marmara Dan Perairan Tanjung Emas (Golden Horn) yang
dihalang pintu masuknya oleh rantai besi raksasa. Ia berfungsi
menghalang kapal daripada masuk ke pintu utama Kota Costantinople.
Selepas melalui proses persiapan yang teliti, akhirnya Sultan Muhammad
Al-Fatih telah tiba di hadapan kota Costantinople pada hari Khamis 26
Rabiul Awal 857H bersamaan 6 April 1453M. Di hadapan tentera yang
menjangkau jumpa 250 ribu, Al-Fatih telah menyampaikan khutbah
mengingatkan para mujahid tentang kelebihan jihad, kepentingan
memuliakan niat dan harapan kemenangan di hadapan Allah SWT dsb. Beliau
juga membacakan ayat-ayat Al-Quran mengenainya serta hadith Nabi SAW
tentang pembukaan kota Costantinople. Ini semua memberikan kesan
semangat yang tinggi dan jitu pada bala tentera itu lantas mereka
menyambutnya dengan zikir, pujian dan doa kepada Allah SWT. Kehadiran
para ulamak di tengah-tengah saf para mujahid itu juga menebalkan lagi
keazaman mereka untuk menunaikan kewajipan jihad tersebut.
Keesokan harinya, Sultan Muhammad Al-Fatih telah menyusun dan
membahagikan tenteranya kepada tiga kumpulan. Pertamanya adalah kumpulan
utama yang bertugas mengawal kota yang mengelilingi Costantinople. Di
belakang kumpulan utama itu adalah tentera simpanan yang bertugas
menyokong tentera utama di hadapan. Meriam Diraja telah dihalakan ke
pintu Topkapi. Pasukan pengawal juga diletakkan di beberapa kawasan
strategik seperti kawasan-kawasan bukit di sekitar Kota Byzantine itu.
Kapal-kapal laut ‘Uthmaniyyah juga diletakkan di sekitar perairan yang
mengelilingi Costantinople. Akan tetapi kapal-kapal berkenaan tidak
berjaya memasuki perairan Tanjung Emas disebabkan oleh kehadiran rantai
raksasa yang mengawal pintu masuk.
Semenjak hari pertama serangan, tentera Byzantine telah berusaha keras
menghalang tentera ‘Uthmaniyyah daripada merapati pintu-pintu masuk kota
mereka. Tetapi serangan strategik tentera Islam telah berjaya
mematahkan halangan itu, ditambah pula dengan serangan meriam dari
pelbagai sudut. Bunyi meriam itu telah menimbulkan rasa takut yang amat
sangat kepada penduduk Costantinople sehingga menjejaskan semangat
mereka untuk bertahan.
Tentera Laut ‘Uthmaniyyah telah mencuba beberapa kali untuk melepasi
rantai besi di pintu masuk Tanjung Emas. Dalam masa yang sama, panahan
diarahkan kepada kapal-kapal Byzantine danEropah yang tiba untuk
membantu. Walau bagaimana pun usaha ini tidak berjaya, dan ini
memberikan semacam semangat di awalnya kepada penduduk Costantinople.
Para paderi berjalan di lorong-lorong kota, mengingatkan penduduk supaya
membanyakkan sabar serta terus berdoa kepada Jesus dan Maryam supaya
menyelamatkan Costantinople. Maharaja Byzantine juga berulang-alik ke
Gereja Aya Sofya untuk tujuan yang sama.
Perjanjian Al-Fatih Dengan Maharaja Costantine
Maharaja Costantine mencuba sedaya upayanya untuk menundukkan Al-Fatih.
Pelbagai hadiah dan tawaran dikemukakan demi untuk menyelamatkan
kedudukannya itu. Akan tetapi Al-Fatih tidak menerima kesemua tawaran
itu sebaliknya memberi kata putus supaya Costantinople diserahkan kepada
Daulah ‘Uthmaniyyah secara aman. Al-Fatih berjanji, jika Costantinople
diserahkan secara aman, tiada seorang pun yang akan diapa-apakan bahkan
tiada gereja dan harta benda penduduk Costantinople yang akan
dimusnahkan. Antara isi kandungan risalahnya itu, “… serahkan empayar
kamu, kota Costantinople. Aku bersumpah bahawa tenteraku tidak akan
mengancam sesiapa sama ada nyawa, harta dan kehormatannya. Mereka yang
mahu terus tinggal dan hidup dengan amat sejahtera di Costantinople,
bebas berbuat demikian. Dan sesiapa yang mahu meninggalkan kota ini
dengan aman sejahtera juga dipersilakan”.
Walaupun begitu, kepungan tentera Al-Fatih masih belum sempurna
disebabkan oleh rantai besi yang melindungi pintu masuk Tanjung Emas
itu. Dalam pada itu, para mujahid tetap terus melancarkan serangan demi
serangan dan pada 18 April 1453M, pasukan penyerang ‘Uthmaniyyah telah
berjaya memecah tembok Byzantine di Lembah Lycos yang terletak di
sebelah barat kota. Tentera Byzantine telah berusaha sedaya upayanya
untuk mempertahankan kota dari serangan itu. Pertempuran sengit berlaku
bersama iringan hujan anak panah yang amat dahsyat.
Pada hari yang sama, beberapa buah kapal laut ‘Uthmaniyyah telah cuba
merempuh rantai besi di Tanjung Emas. Akan tetapi, gabungan tentera laut
Byzantine dan Eropah telah berjaya menangkis serangan itu bahkan
beberapa buah kapal laut ‘Uthmaniyyah telah musnah menyebabkan yang lain
terpaksa pulang ke kawasan masing-masing untuk mengelakkan kemusnahan
yang berterusan.
Dua hari selepas serangan itu, berlaku sekali lagi serangan laut antara
kedua belah pihak. Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri mengawasi misi
berkenaan dari pantai. Beliau telah menghantar utusan kepada tentera
laut yang sedang berperang. Katanya, “.. sama ada kamu tawan kapal-kapal
itu atau pun kamu tenggelamkan sahaja kesemuanya. Sekiranya kamu gagal,
maka jangan pulang kepada kami sedangkan kamu semua hidup!”.
Serangan tentera Al-Fatih yang membawa kepada kejatuhan Costantinople pada hari Khamis 26 Rabiul Awal 857H bersamaan 6 April 1453M |
Ketika itu juga, Sultan Muhammad Al-Fatih menunggang kudanya sehingga ke
gigi laut sambil menjerit dengan sekuat hati nama ketua misi berkenaan,
Palta Oglu, untuk memberikan semangat. Kesungguhan Al-Fatih itu,
menaikkan semangat tenteranya. Namun, tentera kristian berjaya juga
mematahkan serangan mujahidin walaupun mereka bersungguh- sungguh
melancarkan serangan demi serangan. Kegagalan tersebut menyebabkan
Sultan Muhammad Al-Fatih menjadi begitu marah lalu memecat Palta Oglu
dan digantikan dengan Hamzah Pasha.
Kegagalan serangan tersebut telah memberikan kesan yang besar kepada
tentera ‘Uthmaniyyah. Khalil Pasha yang merupakan wazir ketika itu cuba
untuk memujuk Al-Fatih supaya membatalkan serangan serta menerima sahaja
perjanjian penduduk Costantinople untuk tunduk kepada Daulah
‘Uthmaniyyah tanpa menakluknya. Cadangan itu ditolak mentah-mentah oleh
Al-Fatih. Kini tiba masanya beliau berfikir tentang helah untuk tentera
laut ‘Uthmaniyyah berjaya membolos Tanjung Emas…
Keajaiban Tentera ‘Uthmaniyyah.
Sultan Muhammad Al-Fatih telah menemui satu kaedah luar biasa untuk
membawa kapalnya masuk ke perairan Tanjung Emas. Kaedah yang tidak
pernah terfikir oleh mana-mana tentera sebelumnya untuk melakukannya.
Beliau telah memanggil tenteranya dan menyarankan kepada mereka supaya
membawa kapal-kapal itu masuk ke perairan Tanjung Emas melalui jalan
darat! Malam itu juga, tentera ‘Uthmaniyyah dengan semangat dan kekuatan
luar biasa telah berjaya menarik 70 kapal dari pantai Besiktas ke
Galata melalui bukit yang begitu tinggi dengan jarak melebihi 3 batu!
Sesungguhnya kejadian ini sangat luar biasa dan di luar bayangan manusia
hingga ke hari ini.
Pagi 22 April itu, penduduk Costantinople dikejutkan dengan laungan
takbir dan nasyid para mujahidin di Tanjung Emas. Tiada siapa yang dapat
membayangkan bagaimana semua itu boleh berlaku hanya pada satu malam.
Bahkan ada yang menyangka bahawa tentera Al-Fatih mendapat bantuan jin
dan syaitan! Yilmaz Oztuna di dalam bukunya Osmanli Tarihi menceritakan
bagaimana seorang ahli sejarah Byzantine berkata, “Tidaklah kami pernah
melihat atau mendengar hal ajaib seperti ini. Muhammad Al-Fatih telah
menukar darat menjadi lautan, melayarkan kapalnya di puncak gunung dan
bukannya di ombak lautan. Sesungguhnya Muhammad Al-Fatih dengan usahanya
ini telah mengatasi Alexander The Great!”
Costantine telah bermesyuarat dengan para pemimpin kerajaan Byzantine
tentang strategi seterusnya, tetapi mereka gagal mencapai kata sepakat.
Costantine menolak cadangan supaya beliau sendiri pergi mendapatkan
pertolongan daripada umat kristian di Eropah bahkan tetap dengan
keputusannya untuk mempertahankan Costantinople hingga ke titisan darah
yang terakhir.
Serangan Besar-besaran Mujahidin.
Dengan kedudukan tentera ‘Uthmaniyyah yang sudah semakin mantap, Sultan
Muhammad Al-Fatih telah melancarkan serangan besar-besaran ke benteng
terakhir Byzantine. Tembakan meriam yang telah memusnahkan sebuah kapal
dagang di Tanjung Emas, menyebabkan tentera Eropah yang lain lari
ketakutan. Mereka telah meninggalkan pertempuran melalui kota Galata.
Semenjak kejayaan kapal mujahiden memasuki perairan Tanjung Emas,
serangan dilancarkan siang dan malam tanpa henti.
Laungan takbir “Allahu Akbar, Allahu Akbar!” yang mengisi ruang angkasa
Costantinople telah memberikan semacam serangan psikologi kepada
penduduk kota berkenaan. Seakan mendengar panahan petir, semangat mereka
terus luntur dengan ancaman demi ancaman kalimah tauhid tentera
Al-Fatih itu. Dalam masa yang sama, Al-Fatih dan tenteranya sentiasa
mengejutkan mereka dengan seni perang yang baru sehingga menggawatkan
pertahanan tentera salib itu.
Ketika ribut yang ada belum reda, penduduk Costantinople menyedari
bahawa tentera Islam telah mengorek terowong untuk masuk ke pusat kota.
Ketakutan melanda penduduk sehingga mereka curiga dengan bunyi tapak
kaki sendiri. Merasakan yang bila-bila masa sahaja tentera ‘Turki’ akan
keluar dari perut bumi berikutan dengan pembinaan terowong itu.
Usaha Damai Terakhir
Sultan Muhammad Al-Fatih yakin bahawa kemenangan semakin hampir.
Kecintaannya kepada Costantinople yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW,
mendorong beliau untuk terus berusaha agar Costantine menyerah kalah
tanpa terus membiarkan kota itu musnah. Sekali lagi beliau menghantar
utusan meminta Costantine supaya menyerahkan Costantinople secara aman.
Apabila utusan berkenaan sampai kepadanya, Costantine telah berbincang
dengan para menterinya. Ada yang mencadangkan supaya mereka menyerah
kalah dan ada pula yang mahukan pertahanan diteruskan hingga ke penamat.
Costantine akhirnya bersetuju dengan pandangan kedua lantas menghantar
maklum balas dengan katanya,”… syukur kepada Tuhan kerana Sultan mahukan
keamanan dan bersedia menerima pembayaran jizyah. Akan tetapi
Costantine bersumpah untuk terus bertahan hingga ke akhir hayatnya demi
takhta… atau mati sahaja dan dikuburkan di kota ini!”. Apabila jawapan
Costantine ini diterima, Al-Fatih menjawab, “Baiklah… tidak lama lagi
akan terhasil bagiku di Costantinople itu sama ada takhta atau
keranda…!”.
Perbincangan dilakukan oleh Al-Fatih tentang strategi seterusnya.
Pelbagai kemungkinan dipertimbangkan dan akhirnya keputusan dibuat untuk
meneruskan rancangan menawan Costantinople sebagaimana yang telah
disusun.
Hari Kemenangan
Pada 27 Mei 1453, Sultan Muhammad Al-Fatih bersama tenteranya telah
berusaha keras membersihkan diri di hadapan Allah SWT. Mereka
membanyakkan solat, doa dan zikir dengan harapan Allah SWT akan
memudahkan kemenangan. Para ulamak pula memeriksa barisan tentera sambil
memberi semangat kepada para mujahidin. Mereka diperingatkan tentang
kelebihan jihad dan syahid serta kemuliaan para syuhada’ terdahulu
khususnya Abu Ayyub Al-Ansari RA. “…sesungguhnya apabila Rasulullah SAW
tiba di Madinah ketika kemenangan hijrah, baginda SAW telah pergi ke
rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Sesungguhnya Abu Ayyub telah pun datang (ke
Costantinople) dan berada di sini!” Kata-kata ini telah membakar
semangat tentera Al-Fatih hingga ke kemuncaknya.
Dalam masa yang sama, penduduk Costantine melakukan upacara peribadatan
secara bersungguh-sungguh dengan harapan Tuhan akan membantu mereka…
Tepat jam 1 pagi hari Selasa 20 Jamadil Awal 857H / 29 Mei 1453M,
serangan utama dilancarkan. Para mujahidin diperintahkan supaya
meninggikan suara takbir kalimah tauhid sambil menyerang kota. Penduduk
Costantinople telah berada di kemuncak ketakutan mereka pagi itu.
Mujahidin yang sememangnya menginginkan syahid, begitu berani menyerbu
tentera salib di kota itu.
Tentera ‘Uthmaniyyah akhirnya berjaya menembusi kota Costantinople
melalui Pintu Edirne dan mereka telah mengibarkan bendera Daulah
‘Uthmaniyyah di puncak kota. Costantine yang melihat kejadian itu berasa
putus asa untuk bertahan lantas menanggalkan pakaian maharajanya supaya
tidak dikenali musuh. Akhirnya beliau menemui ajal dalam keadaan yang
amat mengaibkan.
Berita kematian Costantine telah menaikkan lagi semangat tentera Islam
untuk menyerang. Begitu juga sebaliknya, bagaikan pokok tercabut akar,
tentera salib menjadi kucar kacir apabila berita kematian maharajanya
tersebar. Kesungguhan dan semangat juang yang tinggi di kalangan tentera
Al-Fatih, akhirnya berjaya sampai ke cita-cita mereka. Kejayaan
menguasai Costantinople telah disambut dengan penuh rasa syukur oleh
Al-Fatih serta… seisi langit dan bumi. Beliau bertitah, “..
Alhamdulillah, semoga Allah merahmati para syuhada’, memberikan
kemuliaan kepada mujahidin, serta kebanggaan dan syukur buat rakyatku”
Sebaik-baik Ketua Dan Tentera.
Pada hari itu, majoriti penduduk Costantinople bersembunyi di
gereja-gereja sekitar kota. Sultan Muhammad Al-Fatih berpesan kepada
tenteranya supaya bermuamalah dengan baik kepada penduduk Costantinople
sambil mengucapkan tahniah kepada tenteranya yang berjaya merealisasikan
sabda Rasulullah SAW:
Sesungguhnya Costantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik ketua adalah ketuanya, dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya.
Dengan penuh rasa syukur dan tawadhu, Sultan Muhammad Al-Fatih telah
sujud ke bumi mengucapkan sebesar-besar syukur ke hadrat Allah atas
kemenangan bersejarah itu.
Beliau kemudiannya menuju ke Gereja Aya Sofya yang ketika itu menjadi
tempat perlindungan sejumlah besar penduduk kota berkenaan. Ketakutan
jelas terbayang di wajah masing-masing bilamana beliau menghampiri
pintu. Salah seorang paderi telah membuka pintu gereja, dan Al-Fatih
meminta beliau supaya menenangkan sekalian mereka yang ada. Dengan
toleransi Al-Fatih, ramai yang keluar dari tempat persembunyian
masing-masing bahkan ada di kalangan paderi yang terus menyatakan
keislaman mereka.
Gereja Aya Sofya yang ditukar menjadi masjid ketika pemerintahan Al-Fatih tetapi dikristiankan kembali oleh Kamal Attaturk |
Selepas itu, Sultan Muhammad Al-Fatih telah mengarahkan supaya gereja
berkenaan ditukar menjadi masjid supaya Jumaat pertama nanti akan
dikerjakan solat di masjid ini. Para pekerja bertugas bertungkus lumus
menanggalkan salib, patung dan gambar-gambar untuk tujuan berkenaan.
Pada hari Jumaat itu, Sultan Muhammad Al-Fatih bersama para muslimin
telah mendirikan solat Jumaat di Masjid Aya Sofya. Khutbah yang pertama
di Aya Sofya itu telah disampaikan oleh Asy-Syeikh Ak Semsettin. Pada
hari itu juga Sultan Muhammad Al-Fatih telah bersumpah bahawa
barangsiapa yang menukar Masjid Aya Sofya kembali kepada gereja, maka
akan berolehlah kutukan dan laknat darinya dan Tuhan Masjid Aya Sofya
itu.
Nama Costantinople kemudiannya ditukar kepada “Islam Bol”, yang
bermaksud “Bandar Islam” dan kemudiannya dijadikan sebagai ibu negara
ketiga Khilafah ‘Uthmaniyyah selepas Bursa dan Edirne . Kekallah bumi
yang mulia itu sebagai pusat pemerintahan, ketamadunan, keilmuan dan
keagungan Islam berkurun lamanya.. sehinggalah Khilafah ‘Uthmaniyyah
ditamatkan sejarahnya oleh Mustafa Kemal Ataturk secara rasminya pada
tahun 1924M.
Antara gambar-gambar syirik di dinding Aya Sofya |
ISLAM TIDAK AKAN BANGKIT SELAGI UMAT TIDAK MENGUBAH PEMIKIRAN MEREKA!
WaAllahu 'alam,
Sumber artikel: irfanirsyad.wordpress.com